12 januari 2018

Reviderad färgläsning

Under senare delen av höstterminen så reviderades skolans färgläsningssystem för att bli tydligare och bättre för elever, pedagoger och föräldrar. Det finns nu sex färger och  dubbelfärgerna( tex. blåröd m.m.) är borttagna. Varje färg har flera kriterier bland annat  meningsbyggnad, meningslängd, sidantal, stavning m.m. Kriterierna är kopplade till skolverkets bedömningsstöd som innefattar bland annat avkodning, automatisering och läsförståelse. Inom varje färg ligger nu ett större spann med böcker, vilket gör att det finns t.ex lättare blå och svårare blå. 

Vi kommer under de närmaste veckorna att ge eleverna deras nya färgprick. Viktigt att veta är om man hade blå förut, men får grön nu så innebär inte det att man har gått bakåt i läsutvecklingen. Det handlar helt enkelt om att kriterierna för varje färg har reviderats.

Vår bibliotekarie Magnus har under veckan informerat barnen i klasserna om den "nya" färgläsningen. I våra klassrum kommer förgläsningsstegen och kriterier att sättas upp.






Veckans Ritskola

På veckans ritskola blev det snögubbar som såg ut så här.....



Visst blev de fina!

















11 januari 2018

Tvåans tabell

Vi jobbar med sambandet mellan addition och multiplikation - inte sambandet mellan addition och subtraktion som rubriken råkade bli i förra inlägget.

Vi startar nu träningen/nötningen av tabellerna och först ut ör tvåans tabell. Det finns en kort sång som eleverna gillar som hjälper oss att komma ihåg alla svar i tabellen.
Om ni söker på Kunskapshubben så hittar ni den. Den sätter sig om man säger så... 😉

Som vanligt försöker vi arbeta varierat. Vi diskuterar och samtalar kring tabellen, ser vi något mönster i svaren? Hur kan vi tänka när vi ska räkna ut multiplikationen? Vad händer när man multiplicerar med 0? Med 1? Vi övar både i vår mattebok och på våra lärplattor.







10 januari 2018

Sambandet mellan addition och subtraktion

Som ni vet har vi introducerat multiplikation. Det är viktigt att förstå hur addition och multiplikation hänger ihop, därför ägnade vi en lektion till det idag. Vi klippte ut bilder och till varje bild skulle rätt additionsuttryck och rätt multiplikation kopplas.





Månens faser

Idag har vi pratat om månen på NO- lektionen. Vi tittade på bildspel, pratade om olika rymdbegrepp och lärde oss om månens faser. Bland annat lärde vi oss att månen inte lyser av sig själv, utan det är solens ljus på månen som vi ser. Som praktisk uppgift klippte och klistrade vi månens olika faser. 



9 januari 2018

Globen - världsdelar och världshav.......

.........., ja det är vårt nya arbetsområde  på SO lektionerna framöver. Vi kommer att lära oss mer om kartor, väderstreck, världsdelar och världshav.
 Så här ser målen för arbetsområdet ut:



För att ta reda på barnens förkunskaper så fick de en utmanande uppgift.
Rita världskartan som du tror att den ser ut och märk ut de platser som du känner till!
Innan vi började med uppgiften så pratade vi mycket om att vara nöjd med det man gör och att tänka att man försöker även om man inte vet hur kartan ser ut. Jag kan om jag försöker och jag är nöjd med det jag gör är viktiga tankar att ha om sig själv och det arbete man gör i klassrummet. I vår lärandesolros kan vi ju läsa just detta.



Titta vilka härliga världskartor! Visst kan vi redan en hel del!






Efter ritande och skissande så utvärderade barnen sig själva. Har jag ansträngt mig? Har jag trott på mig själv? Har jag gjort mitt bästa? Tänkte jag peppande tankar om mig själv?
Så här såg resultatet ut i en klass.



 Nu är vi redo att lära oss mer om globen!





Min personliga snögubbe

Vi har tränat på att läsa och följa en skriftlig instruktion, vilket inte alltid är så lätt. Läsförståelseövningen gick ut på att rita sin egen personliga snögubbe samt skriva en liten text om hen. Texten kommer vi att använda som ett bedömningsunderlag och de kommer att sättas in i barnens solrospärmar. Det blev både härliga snögubbar och ljuvliga texter må ni tro.









8 januari 2018

Introduktion av multiplikation

Välkomna tillbaka till skolan och vårterminen i år 2!

Vi startade direkt idag med att introducera multiplikation. Vi såg en film som förklarar sambandet mellan addition och multiplikation.
Utmaningen när vi skulle skriva om additionsuttrycket på bilden, 2+2+2+2, som en multiplikation var att förstå att man skriver 4•2 eftersom man ska börja med att skriva hur många högar/tvåor du har.
Vi pratade också om de matematiska begrepp som används i multiplikation.




Lilla Aktuellt - årskrönika

Idag har vi summerat nyhetsåret 2017 med hjälp av Lilla Aktuellts årskrönika. Vi mindes tillbaka och samtalade om olika händelser både härliga och tragiska. Nu blickar vi framåt och får se vilka nyheter som dyker upp under 2108...... bara härliga hoppas vi såklart😀