5 oktober 2018

Nemos hem

Vet ni var Nemo bor? Efter dagens Grej vet vi det! Han bor i Stora barriärrevet. Barriärrevet är en mycket spännande plats insåg vi som vi måste vara rädda om.















4 oktober 2018

Läsläxa

Veckans läsläxa ”förhördes” genom återberättande av kapitlet i par. Till hjälp fanns bilder och stödord.
Vi tränade också på att skriva frågor till texten, en ganska klurig uppgift.





Ord och begrepp i ”Den magiska kappan”

I samband med att vi högläser använder vi oss av våra loggböcker. Uppgifterna vi gör är varierade och den här gången arbetade vi med ord och begrepp som vi inte känner igen.
Under läsningen skrev eleverna ner de ord och begrepp de inte kände igen i en lista.


När vi läst valde eleverna ett av orden eller begreppen och fyllde i en begreppstavla.








3 oktober 2018

Vi bygger rum

På tekniklektionen den här veckan kommer vi fortsätta med våra rum. Eleverna får fortsätta planera och skissa sina rum och många elever kommer även börja bygga sina rum utifrån sin planering och skiss.

Alla par får varsin skokartong och även tillgång till lite material. Om man vill får eleverna även ta med material hemifrån, såsom kartong och saker att dekorera med. 







Kreativiteten flödade! 










Cirkusskola

I dagarna tre har vi gått till Bogestadsskolan för Cirkusskola. Cirkusskolan är en del i Skapande skolas utbud. Vår cirkuslärare heter Marcus.
Visste ni att man kan jonglera med bara ett föremål? Det är sant! Vi värmde upp genom att jonglera med varsin ärtpåse. Efter hand fick vi mer och mer utmanade övningar att göra med ärtpåsen. När vi var ordentligt uppvärmda kom den stora jongleringslådan fram. I den fanns massor olika föremål som vi kunde jonglera mer. Det blev full aktivitet i salen!
Det sista vi fick träna var mänskliga pyramider. Först byggde vi i par, sedan i grupper om fyra och till sist en stor pyramid med alla i klassen!
Det var helt fantastiskt att se höra det underbara samarbetet som fanns mellan eleverna och alla härliga skratt! Nu längtar vi till nästa vecka då cirkusskolan fortsätter,














Så här nöjda var vi idag!









Mer algoritmer

Vi fortsätter att träna uppställningar och idag pratade vi om vad som händer när man behöver växla över noll. Vi använder mycket konkret material när vi arbetar med växling såsom pengar och tiobasmaterial( hundratal, tiotal och ental).


Vi tränade vidare genom att spela ett tärningsspel som heter fattig och rik. I rikspelet tränade vi additionsalgoritmer och i fattigspelet fick vi träna just på växling över noll.













Vi gör en blandning och separerar!

På No lektionen denhär veckan får eleverna jobba med målen observera, dokumentera, jämföra och separera. Eleverna får jämföra salt och grus och även beskriva hur det ser ut, hur det luktar och hur det känns.







Eleverna fick sedan göra en blandning av ämnena salt och grus och undersöka vad som hände. De fick även fundera på om det går att separera blandningen igen.

Sen separerade vi blandningen igen genom att sila bort saltet från gruset och diskuterade kring begreppen separera  och blandning. 







1 oktober 2018

Istiden vår mot sitt slut

Vi närmar oss slutet på istidsarbetet och denna vecka pratar vi vidare om spår i naturen. Vi lär oss om rundhällar, jättegrytor, rullstensåsar, isräfflor och andra tecken som vi kan hitta i naturen. Eleverna har tränat på att berätta om spåren i par för att sedan fylla i ett arbetsblad med samt eller falskt påståenden.