14 december 2018
Se så fint...
... det blir när vi hjälps åt! Målarbilderna som vi under veckan har hjälpts åt med att måla är nu klara och uppsatta.
Drömmar
Veckans ledtråd var REM och det var riktigt klurigt att lista ut. Efter ytterligare en ledtråd i form av en bild så kom eleverna på att det skulle handla om drömmar. Det blev en lärorik minilektion om varför vi drömmer, hur vi drömmer och vad som faktiskt händer i hjärnan under drömsömnen.
13 december 2018
Lucia 2018
Tack alla tvåor för ett vackert luciatåg!
Idiomatiska uttryck
Här kommer en bildbomb med flera idiomatiska uttryck som vi jobbade med idag på svenskan. Ett sådant uttryck kan för många vara svåra att förstå vad man menar med, men här kommer några bilder med förklaringar.
12 december 2018
Sharing is caring
Alla måste ju inte alltid göra allt. Om vi delar med oss till varandra och hjälps åt så sparar vi tid. Det är också fint att känna att man hjälp någon och att man har lärt av någon.
I arbetet med bondestenåldern arbetade vi parvis med att skriva faktatexter med hjälp av nyckelord. Halva klassen skrev tre texter om mat, kläder och smycken samt gravar. Den andra halvan skrev pm bönder, vapen och redskap samt bostad. Ett par från ena halvan har sedan suttit tillsammans med ett par från den andra halvan. I den nya konstellationen läste paren upp sina texter för varandra och gav en kopia till det nära paret. Man var alltså med och skrev tre texter man fick sex texter i slutändan!
Vi fångar gas i en påse
I det sista uppdraget för terminen studerar eleverna vad som händer när de lägger en brustablett i en påse med vatten och försluter den. Elevens observerar en gas och beskriver några av dess egenskaper.
Efter att de genomfört experimentet får de göra varsitt arbetsblad kopplat till lektionens uppdrag.
Vi avslutar med att eleverna får välja ett av de totalt 13 uppdragen vi gjort och skriva om det, tankar, frågor, vad som hände samt vad man trodde. De får även måla en bild till.
Till det här uppdraget utmanas eleverna att göra experimentet på egen hand i grupperna, detta genom att följa instruktioner från en QR-kod.
Vi börjar med att lyssna på instruktionen tillsammans innan de får materialet och kör igång. De får sedan lyssna på instruktionen fler gånger i sina grupper medans de genomför experimentet.
Efter att de genomfört experimentet får de göra varsitt arbetsblad kopplat till lektionens uppdrag.
Vi avslutar med att eleverna får välja ett av de totalt 13 uppdragen vi gjort och skriva om det, tankar, frågor, vad som hände samt vad man trodde. De får även måla en bild till.
11 december 2018
Redovisning av grejens historia!
Den här veckan får eleverna redovisa grejens historia, ett fantastiskt grupparbete de kämpat med under några veckor! De har forskat om varsin teknisk grej och hur den har utvecklats genom åren. De har skapat en text utifrån fakta från internet, gjort en tidslinje med årtal och bilder samt gjort en begreppslista. De grejer de forskat om är, tv:n, telefonen, tidningen, cykeln, pennan, bilen, motorcykeln och datorn!
Vi kommer sätta upp elevernas arbeten i korridoren så ni kan njuta av dem :)
Vi kommer sätta upp elevernas arbeten i korridoren så ni kan njuta av dem :)
10 december 2018
Julpynt - Samarbete
Vi håller på med ett julpynt som vi tänker ska pryda vår trappuppgång. Det är ett jättepussel där eleverna samarbetar två och två med färgläggning av bitarna. Vad ska det bli? Ja det funderar även eleverna på.
Christmas Cards!
Hello!
Så om ni har tur får ni ett fint julkort på engelska i brevlådan :)
Det börjar gå mot jul och även engelskan får lite julkänsla! Denhär veckan får eleverna göra julkort, där de övar på att använda engelska julord och fraser. Innan de börjar går vi tillsammans igenom ett exempel och diskuterar vilka fraser man brukar använda sig av på ett julkort!
Så om ni har tur får ni ett fint julkort på engelska i brevlådan :)
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)