2 mars 2018

Djup, djupare... Marianergraven!

Visst var det Marianergraven som veckans Grej of the day handlade om! Som alltid var det superspännande!

 

,





Färgmatte

Vi har inte bara färgläsning, utan färgmatte också. Det var en elev som kom på detta namn i veckan när vi tränade multiplikationstabellerna med våra matteblock. På ena sidan är det multiplikation och på andra division. Självklart så jobbar man med den tabell man är på.









1 mars 2018

Aliens

Rymdtema på ritskolan den här veckan också! Läckra aliens - eller hur!?





I närmar oss slutet........

.......på vårt arbetsområde om globen, världsdelar, världshav och väderstreck. Kan jag det här nu? I veckan har vi jobbat med två arbetsblad för att kolla om kunskaperna sitter. Man fick själv välja om man ville ta hjälp av kartboken, skolplus eller världskartan i SO boken.







Avsluta temat om rymden

I många veckor har vi arbetat med tema rymden. Det har varit många intressanta diskussioner och vibbar lärt oss mycket! Veckans NO- lektion innehöll dels en del ordning och reda, plocka och sortera papper. Lektionen avslutades med en mycket uppskattad Kahoot! Det är en slags frågesport där eleverna svarar på sina i-pads. DN del frågor kunde vi, andra fick vi helt enkelt gissa på...




28 februari 2018

Problemlösning

Inför dagens problemlösningsuppgift repeterade vi olika strategier som man kan använda när man tar sig an ett matteproblem.
Därefter presenterades problemet.
Eleverna kom snabbt igång med att försöka lösa uppgiften. Många valde strategin att rita. När alla försökt en stund fick några visa upp hur de tänkt så här långt för att vi ska kunna ta del av och lära oss av varandra.








Om man hann fick man sedan göra en något mer utmanande uppgift. Det blev helt enkelt fler alternativ att lägga på pizzorna. Då är det bra att kunna resonera tillsammans med en kompis.



Tankekarta om rymdvarelser

För att skriva en faktatext måste vi samla på oss mycket fakta. Eleverna har bl.a. fått fundera vidare på vart deras rymdvarelser lever, hur de bor, vad de äter och hur de ser ut. All fakta ska skrivas ner på en tankekarta som eleverna sedan ska använda när de skriver faktatexter om sina rymdvarelser. Det är inte alltid lätt att hitta på ”fakta”, men idéerna flödade gott och arbetet fortsätter... 




27 februari 2018

Restaurang Solrosen

Tycker du om att äta på restaurang? Har du någon favoritrestaurang? Hur väljer du mat när du är på restaurangen? Hur uppför du dig på en restaurang?

Idag har vi diskuterat utifrån detta med våra elever. Anledningen till det är att vi vill att eleverna ska förstå att de faktiskt har förmånen att äta på restaurang varje dag!




Vi fortsatte diskussionen med att prata om varför skolmaten är viktig och hur man bör äta för att få en näringsrik lunch. Vi utgick då från tallriksmodellen.



Charader

Idag på läsgruppstillfället läste vi det nya kapitlet,”Dagboken” och pratade mycket om texten. Det är textsamtalet vi lägger mycket fokus på vid våra läsgruppstillfällen, då det är en viktig del av läsning och läsutveckling. 
Nästa vecka har eleverna ett arbetsblad om verb i läxa tillsammans med läsläxan, därför passade vi på att också jobba med verb under dagens lektion. Vi spelade charader, det var mycket uppskattat! 


26 februari 2018

Min egen rymdvarelse

Idag har vi pratat om liv ute i rymden. Finns det liv någonstans därute? Vilken sorts liv i sådana fall? Har vi bevis på att det finns liv eller inte? Diskussionen i klassrummet tog inte slut kan vi lova. Denna fråga väckte stort engagemang. Efter diskussionen fick vi inspiration att skapa egna rymdvarelser med hjälp av våra namn. Genom att vika ett ritpapper, skriva sitt namn och sedan klippa runt växte de små varelserna fram.
Titta vilka härliga små krabater!