19 januari 2019
Delfinkompisar
På bilden har vi påbörjat en uppgift i flera steg där vi tränar oss på bildkomposition. Vi tränar också på komplementfärger när vi arbetar.
Månlandningen
Bland elevernas önskningar till Grej of the day hittade vi den första månlandningen så det fick bli veckans Grej!
16 januari 2019
Bronsåldern
Arbetet med forntiden fortsätter och vi har nu kommit fram till bronsåldern. I veckan har eleverna fått läsa faktatexter om bronsåldern och svarat på frågor om detta. Vi får både faktakunskap och tränar läsförståelse.
Eleverna uppskattar detta tema och jobbar med glädje och stort engagemang.
Our senses
På engelskan den här veckan jobbar vi vidare med våra sinnen. Vi börjar med att lyssna på en låt där vi repeterar vad alla sinnen heter. Vi fortsätter med en övning där eleverna får prata med varandra om våra sinnen. De arbetar i grupper där de får en tärning med alla våra sinnen. De slår tärningen och säger en mening om det sinne tärningen landar på. De får ta hjälp av meningar vi gått igenom tillsammans på tavlan.
Lektionen fortsätter med att elverna får göra ett varsitt ansikte med dess olika delar. De får sedan skriva meningarna under bilden, något vi vid nästa engelskalektion ska redovisa för varandra.
Lektionen fortsätter med att elverna får göra ett varsitt ansikte med dess olika delar. De får sedan skriva meningarna under bilden, något vi vid nästa engelskalektion ska redovisa för varandra.
15 januari 2019
Kropp och hälsa
Den här veckan får vi besök av vår skolsköterska på No-lektionen. Eleverna delas upp i två grupper där den ena gruppen börjar ute i grupprummet med vår skolsköterska Ulrika och den andra inne i klassrummet. Efter halva lektionen byter grupperna.
I klassrummet får eleverna göra ett VÖL-diagram, där de får fylla i vad de kan i nuläget kring kost och hälsa och vad de skulle välja lära sig mer om. När vi avslutar området till sommaren får de fylla i den tredje kolumnen, vad de lärt sig.
De får också göra en samarbetsövning där de får använda sina kroppsdelar!
Ulrika går igenom grunderna i kropp och hälsa genom att eleverna får diskutera kring olika bilder. Detta för att få igång elevernas tankar kring området. De pratar även lite om hur hjärnan fungerar.
I klassrummet får eleverna göra ett VÖL-diagram, där de får fylla i vad de kan i nuläget kring kost och hälsa och vad de skulle välja lära sig mer om. När vi avslutar området till sommaren får de fylla i den tredje kolumnen, vad de lärt sig.
De får också göra en samarbetsövning där de får använda sina kroppsdelar!
Edward Tulanes fantastiska resa
Idag har vi startat upp arbetet med vår nya högläsningsbok som heter Edward Tulanes fantastiska resa. Vi började med att förutspå handlingen utifrån bokens titel. Eleverna fick inte se boken utan endast titeln och författaren. Se här:
Först diskuterade eleverna i par och till hjälp så hade de tre stödfrågor. Vem är Edward Tulane? Vad är det för resa? Varför är resan så fantastisk?
Efter pardiskussionen lyftes allas tankar i en gemensam klassdiskussion. Till sist fick eleverna skriva ner sina förutsägelser i sina läsloggar. De ritade också hur de tror att framsidan ser ut.
Nu är vi så spända och nyfikna på att få svar på frågorna. Vid nästa tillfälle börjar vi att läsa.
14 januari 2019
Förberedelser........
Inför utvecklingssamtalen är i full gång. I veckan gör vi enkäter, väljer ut elevarbete, skriver mål samt tränar på vad vi ska säga såklart. Samtalen drar igång vecka 4 och idag har eleverna fått hem samtalstiderna i pappersform.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)