1 februari 2019

Veckans Grej

Vi hade kunnat ge många olika ledtrådar till veckans Grej.
* Näst mest befolkning i världen
* Heliga kor
* Gandhis hemland
Dessa tre skulle vi ha kunnat haft eftersom veckans Grej var INDIEN! 












Efter presentationen såg vi en intressant film som gav ännu mer kunskap.







Vår bokfestival är igång!

NU KÖR VI!
Skolans fokusbibliotek har precis som förra året ordnat med en bokfestival så här i melodifestivaltider. I bokfestivalen röstar vi på olika böcker. Det är tre deltävlingar, andra chansen occh slutligen final. I dag har vi röstat på böckerna i deltävling ett på våra ipads. 








31 januari 2019

Vilken kost behöver vi?

På veckans No lektion lär vi oss mer om vilken typ av kost vi människor behöver och mår bra av. Vi pratar om våra näringsämnen, kostcirkeln och tallriksmodellen. 

Under genomgången får eleverna anteckna viktig fakta i en tankekarta. 







Eleverna får sedan måla hur en vanlig måltid brukar se ut för dem.
De får sen jämföra med varandra och med tallriksmodellens riktniljer.







De får till nästa vecka en uppgift i form av en sömndagbok där de ska välja ut
tre dagar och skriva när de gick och la sig, när de gick upp, hur sömnen var och
om de kände sig pigga/trötta dagen efter. Denna tas med till nästa veckas lektion
då vi ska prata om sömn. 

30 januari 2019

Vi spelar bingo!

Genom att lära sig på olika sätt befäster vi vår kunskap..














Vi konstruerar fordon!

Under veckans tekniklektioner för eleverna börja konstruera sina fordon. De har på lektionerna innan skapat en design och gjort en skiss på sitt fordon, nu är det alltså dags att konstruera. 

Denna gång är materialet mer begränsat, men det finns bland annat toarullar, färgat papper, kartong, silkespapper, påsnitar, snöre och pinnar som eleverna får använda sig av. 



Det började skapas många fina fordonsdesigner.















Vi fortsätter med byggandes även under nästa veckas tekniklektion. 

29 januari 2019

Pojken som kunde räkna

Pojken som kunde räkna är rubriken på den text som vi använder i veckan när vi tränar läsförståelse. Eleverna läser texten själva och svarar på 17 flervalsfrågor.



Vår fantastiska högläsningsbok

Mysiga lässtunder, klassdiskussioner och arbete i våra läsloggar är ingredienserna i vårt högläsningsarbete. Edward Tulanes fantastiska resa är en bok som verkligen engagerar och berör elevena på många olika sätt. Edward, denna porslinskanin som bor hos en flicka, hamnar på havets botten, fiskas upp av en fiskare och hamnar hos en ny familj. Ja där är vi nu i detta äventyr som är långt ifrån slut.

Idag har vi arbetat med dessa uppgifter.







.

.








28 januari 2019

Nu är det bråk på matten!

Ja, vi är inte osams utan naturligtvis arbetar vi med bråk på matematiklektionerna just nu. Det är viktigt att få träna på olika sätt. Kolla här:

Laborativ genomgång med klassdiskussion.


Träna i matteboken



Spela spel med en kamrat.



Träna på Ipad.



SJ-ljudet

Sju sjuka sjömän...
Vi jobbar på med olika stavningsljud i skolan. Nu är det SJ-ljudet som vi har börjat jobba med. 

Efter att eleverna fått stavningsreglerna presenterat fick de gissa hur de trodde att vissa ord stavades...
Sedan gick vi igenom rätt stavning tillsammans och barnen fick skriva dessa med. Fokus var här, att rätt SJ- ljud användes. 
Barnen fick också jobba med ett arbetsblad, där just SJ-ljudet med stavningen SJ.