Vi har fått fler uppdrag i veckan och ett av dom var att skriva en önskelista på leksaker som Kim ska börja tillverka i fabriken. Det blev långa härliga listor, med olika motiveringar. Hoppas att direktören blir nöjd!
10 mars 2017
Bästa leksaksfabriken.......
.........blev namnet på den tredje avdelningen i Kim Leksakssons fabrik. Titta vilka fina förslag på loggor!
Den röda tråden
Det blev stor uppståndelse, nyfikenhet och engagemang när vi lärare dramatiserade en berättande text med hjälp av den röda tråden.
Den röda tråden, det vill säga berättelsen,ska innehålla fyra delar: en start/inledning( där vi får reda på vem /vilka det handlar om, var berättelsen äger rum och när det är) ett hinder/ problem dyker upp (för att skapa spänning), en lösning( för att lösa problemet) och till sist ett mål/avslutning.
Vi lärare gjorde om dramatiseringen flera gånger och då tog vi bort t.ex hindret eller lösningen. Efteråt hade vi diskussioner tillsammans om det blir en bra berättelse utan t.ex en lösning.
Barnen har sedan fått träna på att lägga flera berättelser i rätt ordning i röda trådens hinderbana.
Vårt arbete fortsätter nästa vecka.
Trafik
Vårt trafikarbete fortsätter och i veckan har vi gjort en undersökning om skolvägen och hur man tar sig till skolan. Vi sammanställde resultatet i ett stapeldiagram. Vi hann också med att göra kartor över våra skolvägar.
8 mars 2017
Problem i leksaksfabriken.....
Oj, oj, oj det har varit problem i leksakstillverkningen på vår fabrik i veckan. Färgen tog slut på halsbandsavdelningen och nummer försvann från leksaksbilarnas registreringsskyltar. Som ni förstår så har er barn haft fullt upp i veckan med att lösa alla problem. Så klart vi fixade det och direktör Kim Leksaksson är supernöjd med sina medarbetare.
Gissa och pröva
I veckan har vi på vår problemlösningslektion introducerat en ny strategi, nämligen gissa och pröva.
Först löste vi ett gemensamt problem så att eleverna fick bekanta sig med strategin. Sedan var det dags att lösa ett eget problem. Några arbetade enskilt andra två och två. Vi kommer att träna denna strategi några veckor framöver.
Konsert
Idag har Kulturskolan varit på besök. De höll i en liten konsert där våra elever fick bekanta sig med lite olika instrument. Härligt med sång och musik!
7 mars 2017
Master Toys och Leksaksvärlden
En av avdelningarna i leksaksfabriken som finns på skolan heter som vi berättade igår Master Toys. Det är nu klart att en av de andra avdelningarna heter Leksaksvärlden. Vad sen tredje avdelningen heter får ni veta imorgon!
Egenskaper hos fasta ämnen
Lektionen inleddes med att vi repeterade vad vi gjort i första uppdraget. Då övade vi på att sortera våra 20 föremål efter några egenskaper hos fasta ämnen.
Den här gången funderade vi på vilka föremål som kan rulla, vilka som kan staplas och vilka som både kan rullas och staplas. Sorteringen gjordes i ett venn-diagram. När vi sorterat ritade vi av föremålen som dokumentation av uppdraget.
Till sist diskuterade vi ytterligare ett sätt att beskriva fasta ämnen utifrån nämligen hårdhet. Vilket av föremålen är mjukast respektive hårdast?
6 mars 2017
Leksaksfabrikens namn och logga
Direktör Kim Leksaksson är mycket nöjd med sina nya medarbetare och litar på oss till fullo. Han litar på oss så mycket att han överlät uppgiften att namnge leksaksfabriken till oss. Han hade dock ett villkor. Vi skulle komma överens om namnet på ett demokratiskt sätt.
Leksaksfabriken har tre mindre avdelningar på skolan. Den ena avdelningen enades om att heta Master Toys. Vad de andra två avdelningarna heter berättar vi om i senare inlägg här på bloggen.
När namnet var beslutat skulle varje medarbetare designa en egen logga. Då passade vi förstås på att prata om och titta på olika loggor som redan finns innan vi började att skapa.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)