24 maj 2017

Words, how to draw och kiwis

Veckans bokstav var W och då passade vi på att öva engelska ord som började på bokstaven W. Vi skrev en liten ordlista samt meningar med de svenska orden. 



 

 
Det är viktigt att eleverna får var med och påverka undervisningen, så på deras önskemål hade vi ritskola på skapandestationen. Denna gång fick eleverna välja en Pokémon på W, söka upp ritskolan på youtube och rita. Detta var otroligt poppis och många ville göra detta igen. 




På parkeringen gjorde vi kiwiloppor med engelska ord samt målade W- mandalas.




Trafikobservation

Ett mål i vårt arbetsområde med trafik är att eleverna ska kunna göra en trafikobservation och sedan sammanställa resultatet av observationen i ett stapeldiagram. Vi har valt att göra observationen i halvklass så alla har inte hunnit göra än. De som har gjort fick stå/sitta utanför skolan i drygt 10 minuter och fylla i en tabell över vilka fordon som rör sig förbi skolan. Efteråt gick vi tillbaka in i klassrummet och redovisade resultatet i ett diagram. Det här var en uppgift som eleverna tyckte om att göra och när vi utvärderade om de känner att de kan det som är målet för området så kände alla sig säkra.








23 maj 2017

Harvestadskvällen i strålande ☀️!

Vilken härlig och välbesökt kväll vi fick tillsammans! Våra duktiga fritids hade tillsammans med eleverna ordnat många roliga aktiviteter för små och stora. 
































Öva dubbelt och hälften på olika sätt


Ja så står det i ett av bladen i vår lärande solros. Därför övade vi dubbelt och hälften idag genom att spela en speciell variant av Fia med knuff och genom att öva på våra lärplattor.










22 maj 2017

Sommartips från Vargen

Vi såg ett så bra tips på Vargens fritids idag som vi vill dela med oss av! Inga insekter i saften i sommar inte!












Blanda vätskor

Vårt NTA-tema, fast eller flytande, börjar lida mot sitt slut. Vårt sista uppdrag var att blanda en vätska med vatten. Man fick antingen olja, lim eller schampoo att blanda med. Först skulle man göra an förutsägelse. Vad kommer att hända när vi droppar i vätskan i vattnet? Sen skulle vi droppa i och se vad som hände. Detta skulle också ritas av. Därefter rörde vi om och dokumenterade i ord och bild vad som hände.

Nu återstår en NTA-lektion då vi ska sammanfatta våra kunskaper och utvärdera vad vi kan i förhållande till målen för temat/arbetsområdet.