12 maj 2017

Trixiga meningar med x- ord och lyxiga boxar!

På veckans ASL pass har det handlat om bokstaven x. På skriva stationen körde vi på elevernas önskan en favorit i repris. Kommer ni ihåg plojmeningarna på P? Istället blev det trixiga meningar med X ord. Barnen älskar dessa tokmeningar och skrev så att tangentborden glödde. Vi skrattade gott åt alla meningar när eleverna läste upp för vuxen.







I veckan slog vi ihop skapandestationen och parkeringen och där sattes morotiken på prov när vi efter instruktion vek lyxiga boxar. Det var riktigt klurig, men titta vilket fint resultat! Boxarna kommer vi att använda framöver.......


Författarbesök

På tisdag får vi i år 1 finbesök för då kommer författaren Mats Wänblad till oss. Mats har ju skrivit vår läsebok Den magiska kulan. Vi ser mycket fram emot besöket och har under veckan förberett oss. Vi har kikat närmre på alla böcker som han har skrivit samt tittat på en intervju med Mats. På hemsidan Barnens bibliotek tog vi reda på mer spännande fakta om honom. Vi läser naturligtvis hans böcker, bland annat serien om Familjen Monstersson samt Morgan och piraterna.







11 maj 2017

Nya leksaker av återvunnet material

Veckans lektioner när våra elever skulle konstruera nya leksaker av återvunnet material kommer vi tänka tillbaka på med stor värme! Det var ett mycket roligt uppdrag Kim Leksaksson gett oss. Vi var sååå imponerade! Eleverna arbetade i sina färggrupper. Först skulle gruppen göra en skiss innan man fick börja att skapa. Vilken kreativitet! Vilket samarbete! Vilket resultat! Se själva!


















































Mäta med avbruten linjal

Kan man mäta med en linjal som gått av?
Hur ska jag tänka när inte linjalen börjar på 0?

Idag övade vi enligt EPA-modellen. E står för att man först tänker enskilt. Sedan jämför man och resonerar tillsammans i par, P. Till sist deltar alla, A, i en gemensam diskussion. 
De flesta använde strategin att räkna antalet centimetrar under föremålet. För att utmana oss funderade vi på om vi kunde använda addition eller subtraktion istället för att räkna. Vi kom fram till att det fungerar utmärkt med subtraktion.



Efter uppgiften med den avbrutna linjalen var det dags för ännu en utmaning! Dra raka streck i olika färger mellan 10-kompisarna. Här gällde det att ha tungan rätt i munnen! 






10 maj 2017

Återkopplingstid

Denna återkopplingsperiod får barnen utvärdera år 1 med två stjärnor och en önskan. Vi bläddrar i solrospärmen tillsammans och barnen får berätta vad de har lärt sig och utvecklat under året. Eleven väljer sedan två saker som de har utvecklat /lärt sig  som de känner sig stolta över. Detta blir de två stjärnorna som de skriver ner. Vi samtalar också om vad de har för tankar inför år 2, vad vill de lära sig, bli bättre på och utveckla. Denna blick framåt( vart är jag på väg?) får bli önskningarna som eleven skriver ner. Dokumentet sätter vi i solrospärmen och det blir utgångspunkt inför nästa återkopplingsperiod i år två. Det är så härligt att få ta del av era barns kloka tankar och reflektioner under dessa viktiga samtal. Här är några tankar från elever i år 1.




Allemansrätten

Med anledning av vår temavecka gick idag skolans alla klasser en tipspromenad med frågor om allemansrätten. Frågorna var lite kluriga... När vi kom tillbaka till klassrummet såg vi en film om allemansrätten.






Uppskatta och mäta

Begreppet uppskatta är återkommande på matematiklektionerna just nu. Barnen tränar mätning med linjalen för fullt och börjar bli riktigt säkra på det nu. Innan de utför mätauppdragen får de uppskatta längden. Idag arbetade vi med några av de äldre måttenheterna. Barnen fick först uppskatta hur lång en fot, aln, tum, och famn är. Sedan fick de kontrollmäta två och två och till hjälp hade de både måttband och linjal. Härligt teamwork och fullt fokus idag, bra jobbat alla ettor!










Vi tränade också på att måla raka streck med linjalen, vilket inte alltid är så lätt. Det gäller att ha tungan rätt i munnen då!