Dagens mattelektion var ett lustfyllt lärtillfälle. Eleverna fick se en bild på tre tecknade ormar och sedan frågan vilken orm är längst och hur vet du det?
Till sin hjälp fick eleverna lite olika laborativt material.
Det blev genast full aktivitet bland barnen, som samarbetade två och två för att lösa problemet. Barnen la bönor, klossar eller försökte mäta med snöre vilken orm som var längst.
Efter att barnen laborerat med det konkreta materialet skulle de tillsammans komma överens om hur de skulle redovisa vad de hade kommit fram till.
Det blev en givande diskussion och eleverna förklarade:
”Vi la bönor och räknade antalet bönor”.
” Vi mätte med våra fingrar”.
”Vi mätte med garnet och klippte av garnet. Sen jämförde vi vilken garnbit som var längst”.
” Vi uppskattade ungefär hur lång en böna var, den var nästan 1 cm. Sen räknade vi antalet bönor och den längsta ormen var då ungefär 20cm”.
Vid utvärderingen visade det sig att eleverna verkligen uppskattade lektionen! Såhär blev resultatet i en av klasserna.