24 augusti 2018

Tondöv musiker

Har ni någon gissning på veckans ledtråd? Vem kan det vara?
Vi har pratat om Beethovens uppväxt, hans liv och hans musik. Eleverna blev fascinerade av hans livsöde och vi försökte förstå hans känslor genom hans musik. Vi jämförde Ödessymfonin med Månskenssonaten och kom fram till att musiken förmedlar helt olika känslor.
Även den här veckan fyllde vi i förtryckta tankekartor för att eleverna ska utveckla sina dem ytterligare.
Efter genomgången fick eleverna önska vilka ämnen de önskar att Grej of the day ska handla om i fortsättningen.











English time!

Den här veckan har lektionerna verkligen dragit igång på riktigt. Vårt team, år 3, har blivit utökat och till oss har Amanda kommit. Amanda har engelska, NO och teknik hos alla treor. 

På engelskalektionen i veckan fick eleverna översätta ord i Google translate för att sedan kunna jobba med arbetsbladet ”This is me”. Eleverna fick översätta både från engelska till svenska och från svenska till engelska. 



Som avslutning fick eleverna läsa upp sin presentationer för varandra och träna på att våga tala engelska inför varandra. 
Nu tar vi helg och ses igen på måndag! 






23 augusti 2018

Nyckeln till skatten

Idag har vi introducerat årets läsebok, Nyckeln till skatten. Boken handlar om ett nytt äventyr tillsammans med de tre vännerna Asta, Bea och Cesar. Tillsammans har vi förutspått handlingen utifrån rubrik och framsida. Vi har också läst de första inledande sidorna, där vi fick reda på att ABC-klubben är på jakt efter en skatt, men att det är fler som är ute efter skatten. Vi blev mycket nyfikna på vad det kan vara för skatt och varför ABC-klubben letar efter den. 

Snart kommer vi igång med läsläxan, mer information kommer!












Valet 2018

Vi passar ju så klart på under SO-lektionerna att prata om det stundande valet i Sverige. Vi började med att reda ut skillnaden mellan demokrati och diktatur. Vi såg film och arbetade med tanketavlor. Halva klassen gjorde tanketavla om demokrati och halva om diktatur och sedan delgav vi varandra.




Eleverna är vetgiriga och nyfikna och ställer många kloka frågor om valet. Hur röstar man? Vem får rösta? Måste man rösta? Vilka partier finns? Vi har börjat att bena ut alla funderingar. Efter inledningen om demokrati och diktatur ska vi fördjupa oss i regeringen och riksdagens arbete. Våra politiska partier kommer vi också att prata om.


22 augusti 2018

Stationsmatte

Idag var detvfull aktivitet på mattelektionen. Barnen hade tre stationer som de skulle besöka och då öva på avrundning och mätning. 
En station var mattespel. Tre tärningar slogs och av dom skulle barnen bilda ett tal. Detta tal skulle sedan avrundas till ett jämnt tiotal. Det första barnet som fick en hel våg- eller lodrät rad vann. 

En annan station var att uppskatta och sedan mäta med måttband. Det var lite klurigt men roligt! 



Den sista stationen var träna på Ipad. Där fanns två spel att spela, på skolplus och elevspel. 













Kindness boomerang

På en SO-lektion i veckan har vi pratat om hur vi ska vara mot varandra för att alla ska trivas och må bra. Värdegrundsarbetet är viktigt och något som vi hela tiden återkommer till. Den här gången utgick vi från en musikvideo. Vi spelade upp videon och eleverna fick i uppgift att fundera på vad de tror är filmens budskap.






Mellan den här bilden och den nästa händer det många saker i videon.

Våra kloka elever förstod budskapet direkt!
❤️ Vi ska bry oss om varandra!
❤️ Vi ska sprida kärlek!
❤️ Snällhet ger snällhet tillbaka!

Precis det som eleverna såg är vad videon vill förmedla. Mannen i orange väst hjälper pojken som ramlat. Pojken i sin tur hjälper damen med påsen som i sin tur hjälper.... Ja ni förstår poängen. I slutet är det mannen i orange väst som får vatten av en servitris som precis mött en vänlig gäst.

 I filmen används orden kindness boomerang så betydelsen av det uttrycket pratade vi bland annat om. Filmen tar upp flera engelska ord ord och uttryck som beskriver hur vi ska vara med och mot varandra och dem kommer vi att arbeta vidare med på engelskan nästa vecka.


21 augusti 2018

Lustfylld mattelektion

Dagens mattelektion var ett lustfyllt lärtillfälle. Eleverna fick se en bild på tre tecknade ormar och sedan frågan vilken orm är längst och hur vet du det? 
Till sin hjälp fick eleverna lite olika laborativt material. 
Det blev genast full aktivitet bland barnen, som samarbetade två och två för att lösa problemet. Barnen la bönor, klossar eller försökte mäta med snöre vilken orm som var längst. 







Efter att barnen laborerat med det konkreta materialet skulle de tillsammans komma överens om hur de skulle redovisa vad de hade kommit fram till. 
Det blev en givande diskussion och eleverna förklarade: 
”Vi la bönor och räknade antalet bönor”. 
” Vi mätte med våra fingrar”. 
”Vi mätte med garnet och klippte av garnet. Sen jämförde vi vilken garnbit som var längst”. 
” Vi uppskattade ungefär hur lång en böna var, den var nästan 1 cm. Sen räknade vi antalet bönor och den längsta ormen var då ungefär 20cm”. 

Vid utvärderingen visade det sig att eleverna verkligen uppskattade lektionen! Såhär blev resultatet i en av klasserna. 






20 augusti 2018

Ny spännande högläsningsbok

Titta på bilden. Vad tror du att den nya högläsningsboken kommer att handla om utifrån omslag och titel? 
Eleverna fick EPA, fundera först enskilt, sedan prata i par och till sist alla tillsammans, diskutera vad de trodde att den skulle handla om. Första högläsningsboken för läsåret är ”Den magiska kappan”, av Katarina Genar. I oktober får vi treor också besök av henne! 

Efter att ha läst första kapitlet fick eleverna fundera på några frågor till texten och skriva ner svaren i läsloggen. 










Ritskola

En annan omtyckt och efterlängtad lektion, som eleverna inte vill vara utan, är ritskolan. Första ritskolan för terminen blev att göra en framsida till ritboken och motivet var skolsaker. Kolla här!