26 januari 2018

Veckans Grej

Vem sover upp och ned?
Vem kan äta 5.000 - 7.000 myggor på ett dygn?
Vem är fridlyst?
Jo...
Vi svänger oss fritt mellan olika ämnen på våra Grej of the day-lektioner. Förra veckan var det Alcatraz och den här veckan fladdermöss. Oavsett ämnet är våra elever så intresserade och nyfikna. Grej of the day är verkligen en av veckans höjdpunkter!






Jordens inre

Vårt tema om rymden fortsätter. I veckan har vi pratat mer om vår planet, Tellus. 
Hur ser planeten ut inuti? Vad finns under jorden, långt långt ner? Varför blir det jordbävningar? Vulkaner och vulkanutbrott? Vi såg en film om detta och pratade efteråt. Det är så fantastiskt att höra alla barnens kloka tankar och funderingar. Det är många svåra begrepp vi lär oss, ett ämnesspråk som måste förklaras för att förstås. Barnen är så duktiga! 





25 januari 2018

Världsdelar och världshav

Allt eftersom arbetet med Globen fortsätter har vi idag tittat på världskartan och vart de olika världsdelarna och världshaven ligger. Vi såg först en film som handlade om världsdelarna och vad som var typiskt för just den världsdelen. I en del världsdelar låg det stora ökenområden, några fanns det gott om regnskog, en del var tätbefolkade med mycket människor och i en världsdel bodde inga människor alls. 
Ett utav målen är att kunna våra världsdelar och världshav och hitta dessa på en karta. Därför tränade vi idag på detta på skolplikt och elevspel. De som kände sig säkra kunde också gå vidare och träna på länder i Europa. Vi blev imponerade av hur mycket eleverna redan kunde men fortsätter att träna och utmana oss i veckorna framöver. 






Rubriker

Deckaren Sally Smart gav oss ett nytt uppdrag idag. Hon ville att våra elever skulle förklara vad en rubrik är för något. Vi skulle också bekanta oss med tidningsartiklar och gissa rubriker till dessa. Klurigt uppdrag men bra träning. Vi arbetade två och två så samarbetsförmågan var i fokus. Det blev både lästräning, läsförståelseträning, begreppsträning och övning i att sätta passande rubriker.






22 januari 2018

Färgläsning

Nu är vår nya färgläsningsstege introducerad och vi har haft möjlighet att lyssna på alla elever för att se vilken färg som motsvarar elevens läsnivå. Nivån är rätt om man läser i princip obehindrat, självklart kan man behöva ljuda något eller några ord på en sida. Det räcker dock inte med att bara kunna avkoda texten, man måste också förstå vad man läser. Avkodning och förståelse blir det vi grundar läsnivån på. Om vi har varit tveksamma väljer vi att inte gå ut för hårt. Det är bättre att få byta till nästa färg uppåt i stegen än att behöva backa.

Alla elever har nu varit i biblioteket och lånat böcker och läsglädjen var stor när vi kunde färgläsa igen!






Ritskola

Till ritskolan valde vi en en bild som skulle kunna illustrera en berättande text. Undrar vad den texten skulle kunna handla om?





Multiplikationsspel och räkneberättelser

Vi startade upp veckan med att träna multiplikation. Först spelade vi ett spel där det gällde att färglägga så många rutor bredvid varandra som möjligt. Det gällde att både ha en bra strategi och att vara säker på tabellerna 2 och 5. 


När barnen spelat färdigt fick de i uppgift att hitta på räkneberättelser med multiplikation till givna bilder. Det var inte helt enkelt, lite klurigt men roligt!