22 september 2017

Diamantfeber

I veckan startade vi upp vårt arbete med läseboken Diamantjakten. Barnen har nu förstått att det handlar om en diamant, eller närmare bestämt om en diamantring. På veckans ritskola blev det såklart diamanter. Kolla här!



Det blev träning i att använda linjalen och att dra raka streck.






Titta, det är en massa trianglar!


Det gnistrar, glimmar och blingar om dessa ädelstenar.


Grej of the day

"Kunskap är coolt" - eller hur?!

Med en speciell musikjingel och orden kunskap är coolt kommer vi att inleda en minilektion på 10-15 min varje fredag. Vi följer ett vedertaget koncept som går under namnet "Grej of the day". Vi kommer dock inte ha en microlektion varje dag utan vi nöjer oss med en gång i veckan.

Lektionerna baseras på personer, platser eller händelser och syftet, tillsammans med kunskap, är att sprida en positiv inställning till att lära. Syftet är också att öka allmänbildningen.

En ledtråd kommer att ges varje måndag  för att inspirera eleverna och få igång deras tankar. Exempel: ”djup, djupare… ” för Marianergraven. Lektionen inleds med att eleverna får gissa vad lektionen ska komma att handla om. Därefter följer en enkel presentation och efteråt dokumenterar eleverna något de tagit till sig från presentationen i sin Grej of the day-bok.

Eleverna kommer att få önska vad de vill ha för innehåll på lektionerna, något de verkligen gick igång på idag när vi presenterade Grej of the day. Nu längtar till på måndag för då kommer den första ledtråden!



21 september 2017

Bokstäverna g och q

Vi fortsätter vårt arbete med att skriva med pennan. Idag introducerades bokstäverna g och q. Båda är motsolsbokstäver. Vi såg likheten med lilla a men dessa bokstäver gick ju ner under raden, ner i källaren! Se så fina bokstäver det blir. 



Naturen och hösten

Vi har i veckan pratat vidare om hösten och om vad som händer i naturen nu när det blir höst. Vi repeterade några av lövträden i naturen och hur vi känner igen dom. Men, vad har vi människor och djur för nytta av träd? Barnen hade många kloka tankar! Vi avslutade med en film om hösten, flyttfåglar och svampar. 



20 september 2017

En lärande grop

Att inte alltid kunna allt direkt är för många en ganska jobbig känsla. Alla vill vi ju känna att vi kan - att vi är duktiga. Att man måste öva för att lära sig och förbättra sig kan vara arbetsamt och ibland tryter motivationen. Det händer att man känner att man vill ge upp då och då.

För att synliggöra och förklara brukar vi samtala med eleverna kring den s.k. lärande gropen. Vi brukar förenkla den och rita på tavlan men här visar vi den i originalversion. (Bild tagen från Ullis skolsida).


34 ben i spindelnätet

När man löser ett matematiskt problem finns det olika strategier man kan använda sig av. Man kan t.ex. rita, laborera eller använda mattespråket. När alla funderat och försökt lösa ett problem brukar vi alltid visa upp och diskutera några olika elevlösningar.

Dagens problem var alldeles lagom klurigt. Så här såg några lösningar ut:












19 september 2017

Diamantjakten

Idag började vi läsa i vår nya läsebok "Diamantjakten". Precis som i boken vi läste i ettan handlar den om Asta, Bea och Cesar i ABC-klubben. Frågan är vad boken kommer att handla om? Vi skrev våra förutsägelser om handlingen på lärplattan och gjorde en illustreration till texten.

Vi gick också igenom den första läsläxan i våra läsgrupper. Läxan kommer att vara tisdag till tisdag. 














18 september 2017

Jämförelser i VENN-diagram

Idag har vi gjort olika jämförelser mellan nutid och för 100 år sedan i så kallade VENN-diagram. Två och två fick de samtala och fylla i diagrammet. Efter en stund fick de sedan slå ihop sig med ett annat par som hade samma uppgift. Tillsammans i grupper om fyra fylldes VENN - diagrammen snabbt på med likheter och skillnader. Till sist fick grupperna gå fram och redovisa vad de kommit fram till. Bra jobbat alla barn, vilka härliga redovisningar det blev.



Återgivande text

Idag pratade vi om vår fantastiska tidsresa i fredags, när vi åkte 100 år bakåt i tiden. Barnen hade så många tankar och funderingar som de delade med sig av. Barnen fick uppgiften att återberätta sin upplevelse i kronologisk ordning. Till hjälp använde vi oss av stödorden först, efter det, sedan och till sist. Här är några av texterna: