10 november 2016

Faktatext - svenska däggdjur

Vi är mitt uppe i arbetet med att skriva faktatexter om svenska däggdjur. Vi arbetar efter cirkelmodellen(se nedan).


I cirkelmodellens tre första faser valde vi ett gemensamt däggdjur, nämligen ekorren. Vi har studerat flera olika texter och samlat in kunskap från olika källor om djuret. I en tankekarta samlade vi nyckelord som vi sedan använde för att skriva en gemensam faktatext.



Sista momentet var att rita en eller flera faktabilder som skulle förstärka texten. 
Bra jobbat alla barn, vilken fin gemensam faktatext vi snickrade ihop!
Nästa vecka går vi in i fas fyra som innebär att eleverna parvis ska skriva egna faktatexter om ett valt svenskt däggdjur. 




Teater

Idag var vi på en trevlig teaterföreställning som hette "Vad var det jag glömde". Det var en föreställning om en mycket glömsk gammal dam vid namn Elsa. Vilken tur att Elsa fick hjälp av fröken Minne när hon inte kom ihåg alla saker. De allra flesta gav teatern tummen upp.




9 november 2016

En ganska vanlig onsdag

För att skapa trygghet behöver våra dagar följa ungefär samma rutiner. Vi börjar alltid dagarna med samling. Då läser någon av eleverna almanackan och vi går igenom vad som kommer att hända under dagen. Idag var det som sagt en ganska så vanlig onsdag.


Veckans ljud är Vv. När vi har asl gör vi därför vantar i vattenfärg på skapandestationen och vi väver med papper på parkeringen.




Vi har under veckan introducerat färgläsning. Alla bibliotekets böcker är färgkodade. Eleverna vet nu vilken färg böckerna ska ha som de ska läsa. Det är viktigt att läsa på rätt nivå och inte skynda fram för snabbt.

Matteboken är bara en del i vår matematikundervisning. Vi arbetar på flera olika sätt. Ibland spelar vi spel.



En gång i veckan har vi problemlösning. Vi har arbetat med strategin att rita hur vi löser problemet. Nu använder vi en annan strategi, laborativt material. Vi har också introducerat att skriva en lösning på mattespråket. Dagens problem handlade om frukter.





Den här veckan startade vi upp återkopplingstiden. Tre färggrupper har stannat varsin dag efter skolan för en-till-en tid med oss lärare. Vid detta första återkopplingstillfälle sätter vi inte upp några mål. Vi gör istället den muntliga diagnos i matematik för år 1 som alla skolor enligt Skolverket måste använda. (Vi kommer att göra fler diagnoser i matematik och svenska.)