3 mars 2017

Yrken, ytor och yatzy förstås!

På bokstaven Y har vi listat yrken och skrivit meningar, vilket passade mycket bra då vi har arbetat med yrken på våra SO lektioner.







Vi har pratat om ytor av olika slag och skapat teckningar med färgytor. Först träning med linjalen, för det gäller att ha tungan rätt i munnen när man ska göra raka streck med kladdkritan över pappret. Sedan var det dags att färglägga ytorna i olika färger. 




På parkeringsstationen blev det lite additionsträning där man kunde spela yatzy. Vi målade också pilliga mandala Y eller en yta av små härliga monster.




2 mars 2017

Trafik

Vi har också startat upp ett nytt SO-arbetsområde, nämligen trafik. Vad har barnen för förkunskaper? Vi började helt enkelt med frågeställningen Vad är trafik?  Bordvis fick barnen diskutera sedan skrev vi gemensamt ner alla tankar och förslag. Vi sorterade alla ord i tre grupper: fordon, platser och föremål. Oj, vad mycket vi redan visste om trafik, men mer ska vi lära oss naturligtvis. Vi följde också med Kerstin Uggla, som kan mycket om trafik, på en flygtur över en storstad. Tänk vad mycket runt omkring oss som är trafik! 


Fast eller flytande......

.....ja så heter NTA temat som vi har startat upp i klasserna under veckan. NTA är en förkortning av Natur och teknik för alla. På NO lektionerna kommer vi framöver att arbeta med fasta ämnen och vätskor på olika undersökande sätt. 

Målet med arbetsområdet är att barnen ska kunna göra enkla undersökningar och dokumentera genom att skriva och rita. Barnen kommer att få vara vetenskapliga och ställa hypoteser om vad de tror kommer att hända innan de utför uppdragen och experimenten. Efteråt dokumenterar vi på olika sätt om hypotesen stämde eller ej.



I det första uppdraget som vi gjorde i veckan fick barnen bekanta sig med begrepp såsom, föremål, fasta ämnen, undersökning, observation och jämförelse. 
På en plastfabrik a fick de 20 föremål som de två och två skulle sortera på det sätt som de kom överrens om. Uppdraget tog de sig an med stor entusiasm.


Här är några sorteringsförslag. 






Form, färg, material och tyngd var några av sorteringsförslagen som barnen kom på.
Efteråt fick de välja ett föremål från brickan som de skulle beskriva.
Här är några av beskrivningarna.



1 mars 2017

Fritidshemmen Vargen och Lodjuret

På eftermiddagen idag gick vi en sväng på våra elevers fritids för att se vad de sysslar med där. Det rådde stor variation på aktiviteterna. Många var ute, flera övade dans, några ritade, andra skapande, somliga satt och pratade och några njöt av en god bok.

På fritids bygger man vidare på de arbetsområden vi har i skolan. Vi har ju jobbat med olika samhällsfunktioner och verksamheter och ska starta upp ett arbetsområde om trafik och fritids hakar på. De har därför precis startat projektet "Town" där de båda arbetsområdena går samman. Första uppgiften är att söka bygglov för det man skulle vilja bygga i den gemensamma staden.


























28 februari 2017

Värdegrundsarbete

Värdegrundsarbetet finns med oss hela tiden under dagarna och vi pratar ofta om hur vi ska vara mot varandra för att alla ska trivas och må bra. Varje vecka har vi värdegrundsarbete i mindre grupper då vi bland annat arbetar med trygghet, gemenskap, ansvar, respekt och glädje på olika sätt. Detta arbete har resulterat i härliga kompisböcker och kompisträd som hänger utanför klassrummen.

27 februari 2017

Leksaksfabriken

Nu har vi startat upp vårt arbete med leksaksfabriken! Materialet vi hämtar uppdrag och idéer ifrån är Skolverkets material Uppdrag språklyft. Det är ett bra material med övningar som passar i år 1-3. I arbetet med leksaksfabriken kommer vi att fokusera på svenska men även lägga in matteövnimgar som passsar in på temat.


Arbetet startar med att vi läser en berättelse om just en leksaksfabrik. Texten är inspirerande och ger upphov till många intressanta funderingar och samtal. Ordet UNIK är betydelsefullt i berättelsen. Vad den handlar om får eleverna själva berätta.

När berättelsen är slut startar arbetet med uppdragen. Det här är det första uppdraget:


Så spännande!!! Nu köööör vi!!!!