.....ja så heter NTA temat som vi har startat upp i klasserna under veckan. NTA är en förkortning av
Natur och teknik för alla. På NO lektionerna kommer vi framöver att arbeta med fasta ämnen och vätskor på olika undersökande sätt.
Målet med arbetsområdet är att barnen ska kunna göra enkla undersökningar och dokumentera genom att skriva och rita. Barnen kommer att få vara vetenskapliga och ställa hypoteser om vad de tror kommer att hända innan de utför uppdragen och experimenten. Efteråt dokumenterar vi på olika sätt om hypotesen stämde eller ej.
I det första uppdraget som vi gjorde i veckan fick barnen bekanta sig med begrepp såsom, föremål, fasta ämnen, undersökning, observation och jämförelse.
På en plastfabrik a fick de 20 föremål som de två och två skulle sortera på det sätt som de kom överrens om. Uppdraget tog de sig an med stor entusiasm.
Här är några sorteringsförslag.
Form, färg, material och tyngd var några av sorteringsförslagen som barnen kom på.
Efteråt fick de välja ett föremål från brickan som de skulle beskriva.
Här är några av beskrivningarna.