6 oktober 2017

8848...

... var ledtråden och Mount Everest var svaret! Innehållet på Grej of the day-lektionerna baseras numera på våra elevers önskemål. Mount Everest var verkligen spännnde att lära sig mera om och vi såg en häftig film som fick oss att känna det som att vi varit med om en bergsbestigning på riktigt!











5 oktober 2017

Ny grundform

Skrivträningen med pennan rullar på finfint och nu tränar vi på grundform nummer två som är raka linjer. Först tränar vi på grundformen sedan tränar vi på grundformens bokstäver som är l, k, f och t.





Nynallen eller Hickeman kanske?

Veckans ritskola var även denna vecka kopplad till vår läsebok. Det blev en söt nalle......lite lik Beas nynalle eller hennes favoritfallet Hickeman kanske?






Många begrepp att lära sig..

Vi jobbar vidare kring näringskedjor på no- lektionerna. Idag har vi tränat mer på begreppen näringskedja, producent, konsument och toppkonsument. Vi lärde oss också ett nytt begrepp nedbrytare. Masken eller till exempel bakterier är nedbrytare och bryter ner döda djur och växter till ny jord. 
Vi testade även på att göra ordna en näringskedja och ritade dit att en producent (en växt) behöver sol, vatten och näring för att växa. 

4 oktober 2017

Hur många vägar byggs?

Ja det kan man fråga sig och det var precis det vI gjorde på dagens problemlösningslektion. Lämplig lösningsstrategi på problemet var att prova sig fram och då är våra små whiteboardtavlor ypperliga att använda. Vi arbetade efter EPA, d.v.s. först prova Enskilt, sedan jämföra och arbeta vidare i Par för att slutligen lyfta problemet med Alla i gruppen. Våra elever imponerade idag med sin uthållighet i försöken att lösa problemet, att ta sig ur lärande gropen som de kände att de hamnade i när de fick problemet i sin hand. Det är inte viktigast att komma fram till rätt svar utan att försöka! Många gånger kan det dessutom finnas flera svar som är rätt på en problemlösningsuppgift.




















Höstlövsdjur

Titta vilka fina höstlövsdjur vi har skapat på bildlektionen! Här har vi använt vår kreativitet och fantasi när vi har skapat med både naturens material, papper och färgpennor.





3 oktober 2017

Pengar och pengars värde

Nu är vi igång med vårt nästa SO område som är pengar och pengars värde.
Här är lärmålen för området:


Vi har startat upp med att prata om pengarnas historia från byteshandel till dagens betalningssätt. Som vanligt är barnen oerhört engagerade och deltar mycket aktivt i våra diskussioner. Vi tittade på bilder på gamla mynt och sedlar samt kikade på en liten kort film. Barnen fick sedan i uppgift att sortera bilder under förr eller nu. Så här såg det ut:



Vokalerna

På svenskan tränar vi vokalerna så det står härliga till! Vi har pratat om vilka de nio vokalerna är och vilka som är hårda respektive mjuka. Vi har lyssnat efter vokalens båda ljud, det långa och det korta. Vi har pratat om att man ska kunna vokalerna för de styr hur vissa ord stavas. Nästa vecka kommer vi öva på att lång vokal följs av en konsonant och kort vokal av två. Målet i nuläget är att kunna alla vokaler och att veta vilka som är hårda och mjuka. Eleverna kan ha ramsan till hjälp.


Till vår hjälp att lära oss har vi använt både tärningsspel och spel på lärplattan.





Vi samarbetade kring ett Arbetsblad som saknade vokaler.



Även läsläxan kopplades samman med vokaler. Hur många vokaler fanns i texten? Först fyllde vi i tabellen och slutligen diagrammet. Matte på köpet!










2 oktober 2017

Lästal

Idag har vi räknat lästal, en form av problemlösning. Vi klurade på vilket räknesätt som var lämpligt att använda och repeterade hur man kunde rita och teckna talet. Först räknade vi i boken och sedan på ett lösblad med många varierade typer av uppgifter! Klurigt, men roligt, tyckte många av eleverna!