7 september 2018

Vilket djur går sämst?

Våra elever tyckte varken att vi var kluriga eller särskilt roliga när vi gav ovanstående ledtråd till veckans Grej. Klart de tog det direkt!
Bland elevernas önskemål om innehåll på GOTD fanns apor så vi valde bergsgorilla. 
Den här veckan fick inte eleverna en färdig tankekarta att skriva i utan nu skulle man själv göra ringarna. Som stöd gav vi underrubriker som man skulle utgå ifrån, t.ex. föda, bostad och utseende. Eleverna var grymma! Deras tankekartor har verkligen utvecklats!

















Mjukt och hårt

Sedan terminstart har bildlektionerna handlat om teknik med blyerts. Tekniken att trycka olika hårt med pennan för att få olika mörkhet har varit svår, men barnen börjar få till tekniken! 

En uppgift var att skapa en bild som ger mjukt intryck och en bild som ger hårt intryck. 















5 september 2018

NTA

Denna vecka gör vi vårt första experiment från NTA-lådan med fokus på vatten och förändringar. 
Eleverna delades in i mindre grupper och fick sedan hämta sitt material: bägare med vatten, brustablett och förstoringsglas. De fick även ut varsitt arbetsblad för dokumentation. 

Innan lektionen gick vi igenom våra kemi-regler, inte smaka, kemilukta, inget bus och att vi ska tvätta händerna efter lektionen. 



Eleverna fick börja med att observera brustabletten (det fasta ämnet) och beskriva det med tre ord, de fick sedan göra samma sak med vattnet (vätskan). Sen fick eleverna rita hur vattnet såg ut från början, i det första glaset på arbetsbladet. Vi gjorde sedan en hypotes för vad vi trodde skulle hända när vi la i tabletten i vattnet, där vi fick många olika intressanta förslag. Sen kom lektionens höjdpunkt då eleverna fick lägga i tabletten i vattnet och observera vad som hände med hjälp av förstoringsglaset.





De fick sedan dokumentera sina observationer på arbetsbladets andra glas. I det tredje glaset fick eleverna dokumentera hur vattnet såg ut efter ett litet tag, och vi diskuterade skillnaden från det första första glaset. 

Vi diskuterade också kring frågorna:
  • Hur förändrades tabletten i vattnet?
  • Vilka egenskaper har ett fast ämne?
  • Vilka egenskaper har en vätska?
  • Hur förändrades vattnet?
Nästa vecka kommer vi undersöka och arbeta med några egenskaper hos is.

4 september 2018

Vikt i kg och g

Hur många gram går det på 1kg? Vad är lättast, 1 hg eller 1 kg? 
I veckan har vi pratat om olika viktenheter och hur många gram går det på ett kilo? 
Eleverna fick jobba två och två för att komma på hur man med vikterna sammanlagt kunde få ihop 1kg. 






Eleverna hade många kreativa lösningar och vi fortsätter jobba med viktenheter fler tillfällen denna vecka. 




Vi bildar fruktpartier

Såhär i valspurten så rundar vi av arbetsområdet med att bilda fruktpartier och göra valaffischer. Två och två har eleverna arbetat med uppgiften och det har varit stort engagemang. Nästa vecka är det dags att rösta på de olika fruktpartierna och se vilka som var mest övertygande i sitt budskap. 
Här ser ni uppdraget!










3 september 2018

Kilometer och mil

Våra mycket användbara miniwhiteboards kom väl till pass när vi utökade vårt arbetsområde mäta med kilometer och mil. Genom att använda dem blir alla elever aktiva. Först tränade vi enhetsomvandling och sedan skulle vi räkna ut hur många meter som fattades till en kilometer.






Vi gjorde också ett par problemlösningsuppgifter på temat mäta. 




Den andra uppgiften handlade om en familj som när de åkt en tredjedel av vägen till mormor och morfar hade åkt 50 km. Hur långt var det fram och tillbaka? Efter att ha diskuterat den första uppgiften hade vi upptäckt att det är lättare att lösa problemen om vi ritar in vägen i block. Vi vet ju hur många block, delar, vi ska göra och hur långt varje block är. 
Den här metoden att lösa problemlösningsuppgifter kommer från Singapore Maths och vi kommer definitivt att träna den mer för helt plötsligt var det inte så svårt!











The game

På engelskan denna vecka kommer vi att se första delen från serien The game, en serie vi kommer arbete kring under hela terminen. Vi kommer fördjupa oss runt varje avsnitts område och sedan arbeta kring det några lektioner. Serien blandar både svenska och engelska, men har mest fokus på engelska.



Det första avsnittet heter Hello och där får eleverna lära sig på vilka olika sätt man kan hälsa på. Efter avsnittet arbetade vi med ett arbetsblad tillsammans där eleverna fick svara på tillhörande frågor.