13 april 2018

Mytomspunnen geometrisk figur...?

Vill ni gissa? Ledtråden till dagens Grej of the day var knepig men några hade ändå lyckats lista ut den. Vi har pratat om Bermuda-triangeln eller Djävulstriangeln som den också kallas. Lektionen följde vårt vanliga lektionsupplägg. Först går vi igenom begrepp som kan vara bra att känna till och sedan håller vi en ”mini-föreläsning”. Nästan alltid avslutar vi grejen med en film, så också idag.











12 april 2018

Uppstart nytt NO-tema, Fjärilars liv

Äntligen har vi startat upp det nya, efterlängtade NTA-temat, Fjärilars liv. Barnen har redan hört rykten från de äldre barnen på skolan att de kommer under temat att få ta hand om en egen larv och är supertaggade för leveransen av dessa nästa vecka. Idag startade vi upp temat med ett bildspel och sedan fick barnen rita hur de tror att en larv ser ut.  








Efter att de ritat bilden fick de fylla i vad de redan vet om larver och vad de önskar att lära sig under kommande veckor. Målet är att efter temat ska alla känna till fjärilens livscykel och kunna förklara alla stadier. 





Alla är supertaggade och nästa vecka levereras alltså våra små kompisar, larverna. 








11 april 2018

Growth mindset

Det kan kännas motigt och svårt med tabellerna ibland. Tankar som: jag kan inte det här, hjälp vad svårt, det kommer aldrig att gå, kan lätt komma in huvudet och snurra runt. Tillsammans så peppar vi oss upp ur lärandegropen med positiva tankar. Klart jag fixar det här, jag kan om jag försöker, jag kämpar och övar, jag anstränger mig. Idag var det flera av eleverna som spontant sa att de peppande tankarna hjälper och flera märkte att dagens Färgmatte gick mycket snabbare och enklare än förra veckan. Vi kommer längre med ett växande tankesätt. Heja alla tvåor, ni är så bra!




10 april 2018

Fortsättning grekisk mytologi

Det nya SO-temat har verkligen intresserat våra elever. Vi fortsatte idag med att läsa texter om de grekiska gudarna och hur man trodde för väldigt länge sen. Eleverna parläste en text, anpassad efter elevernas läsnivå. Vi pratade om vikten av ett gott samarbete för efter läsningen fick elevparen jobba med en lucktext. Lite klurigt att hitta vilka ord som skulle in i luckan, då man blev tvungen att gå tillbaka i texten, klura och läsa om. 






Som extrauppgift fick barnen klura på vilken av gudarna de skulle vilja vara och motivera varför. Ja, tänk vad härligt att få vara kärleksgudinnan Afrodite och sprida kärlek!






ABC klubbens elevwebb

På våra läsgrupper idag så använde vi våra lärplattor och tränade alfabetet, sammansatta ord, vokaler och konsonanter m.m. Vi tränade på ABC klubbens webb-övningar.






9 april 2018

Grekisk och nordisk mytologi

Idag har vi börjat ännu ett spännande arbetsområde på so:n, mytologi! Allra först gick vi igenom målen för arbetsområdet.
Sedan var det dags att ta reda på elevernas förkunskaper inom området. Vi använde ett s.k.VÖL~schema där V står för vet, Ö betyder önskar veta och L står för lärt mig. Först fick eleverna tänka själva och sedan hjälptes vi åt att ta fram våra gemensamma förkunskaper.




Vad är egentligen en myt och mytologi? Utifrån ett bildspel introducerade vi området.




Först kommer vi fokusera på den grekiska mytologin. Vi kommer att arbeta mycket med att återberätta både muntligt och skriftligt. Ett av målen för området är att kunna berätta hur och var man kan se spår av mytologin idag. Konstigt tyckte eleverna först men sen klarnade det! Det finns en scoutgård som heter Midgård, gladiatorer som har fått namn efter gudar, åkattraktioner på Liseberg som heter som nordiska gudar för att nämna några av elevernas exempel.

Till sist såg vi en film om grekiska gudar och vi kunde konstatera att det är väldigt fantasifulla berättelser!









Tabellträning

Såhär efter påsklovet behövde vi träna lite till på 3ans och 4ans tabell och det gjorde vi bland annat genom att spela fyra i rad. Toppenkul att spela spel!