29 mars 2018

Vatten är livsviktigt!

Förra veckan, den 22 mars var det världsvattendagen. På NO- lektionen den här veckan har vi fortsatt prata om globala målen och fokuserade just på mål 6, rent vatten och sanitet. 
Barnen fick se en film om vatten och tillgången på rent dricksvatten här i Sverige. Sedan såg vi ett nyhetsklipp där det berättades om hur det var med vattentillgången i en by i Moçambique. Vi diskuterade sedan skillnaderna mellan Sverige och den lilla byn, vilka utmaningar världen står inför så att alla världen över har tillgång till rent dricksvatten. 
Till slut fick barnen skriva vet du att meningar om vad de hade lärt sig om vatten.













Påskharen kom!

Påskharen hade minsann en liten gåva till alla barn i år 2 som de har fått med sig hem idag. Gåvan var en söt liten påskkyckling som vill bli ompysslad och väl omhändertagen. Barnen fick fylla i ett papper med oavslutade meningar som handlade om deras kyckling. Hann man inte skriva klart i skolan så kan man göra det hemma.










Påskläsning

Barnen har ingen ny läsläxa över lovet, utan istället uppmanar vi alla barn i år 2 att delta i skolans Påskläsning. Utmaningen är naturligtvis frivillig, men det är ju toppen om man tar sig an den. Denna gång utlovas ett klasspris till den klass där flest deltar och gör de tre olika uppgifterna i häftet. Alla barn i år två har haft möjlighet att besöka skolbiblioteket i veckan för att ha böcker hemma under  lovet. Självklart går det bra att ta böcker man har hemma. Idag har barnen fått hem Påskläsningshäftet i sina väskor. 

Häftet ska vara tillbaka i skolan måndagen efter påsklovet.

Vi hoppas ni får många härliga lässtunder i påsk!










28 mars 2018

Rollspel

Vår student Sophie har nu hållit sin avslutande lektion på temat etiska dilemman. Våra elever delades in i mindre grupper och fick uppgiften att göra ett kort rollspel som skulle visas upp för klassen. Rollspelet skulle följa samma upplägg som ”Vara vänner”-filmen gjort, d.v.s. först gestaltar man något som inte känns rätt och sedan spelar man om scenen och visar upp hur det bör vara. Syftet med övningen var att sätta sig in i andra personers perspektiv. Våra elever tog sig an uppgiften med stor entusiasm!

Först planerade, diskuterade och övade grupperna.




Sedan spelades scenerna upp. Alla grupper fick efteråt berätta vilket etiskt dilemma de valt att gestalta. Det var bl.a. att ingen ska bli retad, alla får vara med, man har rätt att se ut som man vill och man ska inte skratta om någon råkar göra fel.






Det var en fantastisk lektion med samarbete i fokus! I en av grupperna såg utvärderingen av lektionen ut så här:









Haj, haj, haj!

Veckans ritskola hängde ihop med fredagens grej of the day, så det blev gapande, hungriga hajar i våra böcker. 






















Sista rycket med ordklasserna

Kan vi de tre ordklasserna substantiv, verb och adjektiv? Barnen fick avgöra sin säkerhet genom att spela ordklass-spel vilket var mycket  ppskattat. Efter det kunde man träna på sin lärplatta eller i våra ordklasshäften.










27 mars 2018

Påsk knep och knåp

Såhär inför påsk fick eleverna ett litet påskhäfte att jobba i. I häftet fanns matematikuppgifter, korsord, ordgömmor och välskrivningsuppgifter. Det var ett mycket uppskattat häfte som eleverna jobbade på flitigt med! 









Problemlösning av lästal

Den här sista veckan innan påsklovet jobbar vi bland annat med strategier för problemlösning på våra mattelektioner. Hur ska jag gå tillväga för att lösa ett lästal? Eleverna klurade och fick träna både matematikstrategier och läsförståelse! 





26 mars 2018

Hur skulle du göra?

Ja det var frågan Sophie ställde till eleverna idag utifrån några s.k. etiska dilemman. Gruppen fick göra en ”fyra hörn” övning där varje hörn i klassrummet representerade ett svarsalternativ. Nät eleverna funderat vilket alternativ som bäst passar in på hur de skulle agera gick man och ställde sig i det hörnet. Sophie började enkelt för att alla skulle få känna på upplägget.
Därefter blev det mer att fundera över och framför allt att samtala om efter det att eleverna ställt sig i det hörn de valt. Här är två exempel på dilemman eleverna skulle ta ställning till.



Det var en riktigt bra övning och en givande diskussion. Lektionen avslutades med ett vänskapsspel som gick ut på att göra/säga vänliga och trevliga saker till varandra.


När eleverna utvärderade lektionen med bollarna som vi brukar utvärdera med låg det i princip bara gröna bollar i lådan!






Påskfint

Dessa fina påsktuppar pryder våra klassrum den här påskveckan. Sedan ska de få flytta hem med eleverna. De är gjorda tillsammans med Annika på bilden.