27 oktober 2017

Vi på jorden

Minns ni att vi ritade av oss själva tidigare i veckan?
Idag har vi spridit ut oss över hela jordklotet tillsammans med skolans alla 1:or. 



Vår FN-vecka är nu avslutad för den här gången. Vissa elever har verkligen gått ”all in” under veckan! 😉
Passande tröjor!

Nu återstår bara att önska alla våra ljuvliga elever ett härligt läslov. Vi vill också påminna om läsutmaningen - läs en genre du inte brukar läsa!

Världskänd frihetskämpe


Vet ni vem som avses?
Rätt svar är Nelson Mandela.
Med anledning av vår FN-vecka hade vi lärare valt innehåll till Grej of the day. Fråga gärna era barn vad det vet!



Russinhissen

När vi har NO passar det alldeles utmärkt att genomföra experiment. Vi har gjort ett till vårt nuvarande tema luft, som vi kallar för Russinhissen. 
Innan vi började med experimentet fick barnen göra en förutsägelse vad de trodde skulle hända när de stoppade ner ett russin i vanligt resp. kolsyrat vatten. 
Hade vi rätt med våra förutsägelser? 
Varför blev det som det blev?
Spännande och roligt experiment! 








Skapande skola

I veckan har eleverna jobbat med moment 2 i skapande skola och denna gång var det lera att skapa med. Vi använder våra ståltrådsgubbar och klädde in dom i lera. Nu får de ligga på tork ett par veckor innan det är dags för det sista momentet och slutfinishen! 






26 oktober 2017

Läskiga Halloween-pumpor

Bli inte rädda nu! Läskiga pumpor ritades på ritskolan.






Repetition av bokstäver

I veckan har vi repeterat de bokstäver som vi övat hittills i tvåan. Först övade vi bokstäverna på våra små whiteboardtavlor och sedan satte vi ihop bokstäverna till ord. Till sist skrev vi orden med penna på papper. Kolla vilken kvalitet!










.

25 oktober 2017

Klassrum i världen

Idag jämförde vi bilder på fyra olika klassrum från fyra olika länder med vårt eget klassrum. Vi funderade kring vem som tagit bilderna och varför de tagits. Eleverna kom fram till att syftet nog är att sprida kunskap och att påminna oss i Sverige om att vi är lyckligt lottade.



När vi diskuterat alla bilderna fokuserade vi på bilden från Afghanistan och funderade kring vad vi önskar att eleverna där skulle ha tillgång till. Vi ritade och skrev det vi önskar att de skulle ha.






Alla elevers bilder kan ni snart se uppsatta i trapphuset utanför våra klassrum.

Självporträtt i helfigur

I veckan har vi gjort små minifigurer av oss själva i papper. Var ska alla dessa små elever ta vägen må tro?
Ja, det får ni se........














24 oktober 2017

Vems dagbok?

Vems dagbok är det här?


Ska vi titta vad det står inuti?

'



Javisst är det lärare Eva i 2A som en gång i tiden skrev dessa dagboksanteckningar. Det blev många fniss och skratt och javisst skulle Eva ha kunnat skärpa till sin handstil ett snäpp😁

Här kunde vi göra textkopplingar för många kände igen sig i syskongnabb. Vad är bänkpapper för något? Ja, det var faktiskt ingen som visste så då kunde vi lära oss lite om skolan på 80-talet.

Precis som Asta skriver dagbok så tränade vi också på det idag. Barnen fick skriva ett dagboksanteckning om vad de hade gjort på rasten. 














Barnkonventionen

I och med FN veckan så har vi idag pratat om den viktiga barnkonventionen. Först fick vi lära oss mer om barnkonventionen genom att titta på programmet Evas superkoll. 




Vi diskuterade tillsammans om det är så att alla barn har det bra i världen, i sådana fall varför/varför inte och vad man kan göra åt det. Era härliga barn är så kloka och tycker mycket om att diskutera dessa viktiga samhällsfrågor. Efter diskussionen spelade vi ett spel som handlade om några av barnkonventionens artiklar.






Lektionen avslutades med att vi två och två lyssnade på boken Alla barns rätt