14 juni 2018

Glad sommar!

Sommarlov! Nu har vi sommarlov! 
Ett roligt, härligt och lärorikt läsår är slut.
Tack för ett gott samarbete! På återseende den 16 augusti!


I klassrummet mindes vi tillbaka året i år 2 med hjälp av Kahoot. Alltid uppskattat.
Fjärilar blev våra vimplar, så klart!





13 juni 2018

Härlig avslutningsutflykt

Vi började dagen med att träna inför morgondagen tillsammans med vår musiklärare Andreas. Det märks att våra elever har haft skolans luciatåg för de var superduktiga!
Direkt efter träningen tog vi med oss vår matsäck och begav oss till ”storskogen”. Där njöt vi av lek och gofika innan det var dags att gå hem för lunch.


















På sista bilden håller Oden på att skulpteras fram!






12 juni 2018

Sommarboken

Det är viktigt att läsa mycket och ofta i sommar så att inte läsmusklerna blir slappa och läskondisen blir sämre.

Precis som förra året så har skolbiblioteket en  läsutmaning över sommaren som kallas sommarboken. Det är en läsutmaning som är frivillig, men som vi naturligtvis hoppas att många kommer att genomföra. Sommarboken innebär att man ska läsa fem böcker i sommar och göra de uppgifter som finns i häftet.  Idag har eleverna i år 2 fått hem häftet och alla har också fått möjlighet att låna böcker på skolbiblioteket. Det går nturligtvis lika bra att ta böcker hemifrån eller att besöka ett annat bibliotek. 

I terminsstarten lämnas häftet in och man kommer då att få välja en bok som gåva.













11 juni 2018

Papperskasse och fika

Imorgon tisdag kommer vi att ha stora städdagen. Alla elever måste därför ha med sig en namnad papperspåse till allt som ska tas hem.

På onsdag kommer vi att göra en liten skogsutflykt med våra tvåor. Vi bli borta ett par timmar men vi äter lunch som vanligt. Om man vill får man ta med en liten fika.




Glass i stora lass

”Blunda och koncentrera dig.
Föreställ dig att du håller en glass i din hand.
Är det en strutglass, pinnglass eller isglass?
Hur känns det att hålla i glassen?
Är den tung?
Vilken färg har glassen?
Föreställ dig att du försiktigt smakar på glassen.
Hur smakar den?
Föreställ dig att du biter loss en del av glassen.
Hur känns den i din mun?”

Detta är delar från den beskrivning våra elever får lyssna till för att öva den läsförståelsestrategi som kallas ”konstnären”. Strategin vill hjälpa oss att skapa inre bilder. Vad ser vi? Vad hör vi? Vad känner vi?

I en av klasserna målade vi glassar i akvarell. Se så fina de blev! En varning bara innan ni tittar. Det finns en stor risk att ni blir riktigt glassugna!