8 december 2017

Varmt hjärta, men explosiv.....

Klurig ledtråd men många hade listat ut vad vi skulle "greja" om, nämligen vulkaner. På vår lilla minilektion lärde vi oss en massa fakta och vi tittade också på en film som visade hur och varför vulkaner bildas. Mycket intressant!













Mer övning av algoritmer

Vi har fortsatt att arbeta med våra subtraktionsalgoritmer med växling. Barnen satt två och två med en miniwhiteboard. Vi skrev algoritmen på miniwhiteboarden och barnen fick diskutera med varandra hur man skulle göra! Barnen var jätteduktiga på att samarbeta och på att förklara hur de hade räknat ut algoritmen. 




7 december 2017

Subtraktionsalgoritmer med växling

 Eleverna har blivit allt säkrare på additionsalgoritmer med och utan minnessiffra. I veckan gjordes en delbedömning för att se elevernas kunskaper om additionsalgoritmen men också för att kolla av elevernas förkunskaper i subtraktionsalgoritmer. 
Många testade på subtraktion med uppställning, utan tiotalsövergång. De flesta eleverna är säkra på hur de ska sätta siffrorna när de ställer upp tal. Så då förstod de flesta hur de skulle ställa upp och räkna ut tal som t.ex. 35-13. 
I veckan har vi visat barnen hur man gör när det blir en tiotalsövergång vid subtraktionsalgoritmer, t.ex. 34-7. 
Vi såg en film med tydliga instruktioner. Sedan laborerade vi tillsammans med praktiskt material, tiobassystem, på tavlan och räknade flera tal tillsammans. Det här är ett svårt moment så detta behöver vi arbeta mycket med framöver på olika sätt! 


Så här tyckte eleverna i en av klasserna efter genomgången att det kändes med subtraktionsalgoritmer med växling. 







Välkomna att se vårt Luciatåg


All information om exempelvis kläder och tider har ni fått i informationsbrevet och det finns också på Fronter.
Välkomna!

6 december 2017

School

På engelskan idag såg eleverna på Pick a colour. Det är ett program med olika teman då eleverna får lyssna och titta på dialoger, ord och sånger. Här får man en riktig dusch i det engelska språket. 
Dagens avsnitt handlade om skolan, school. Bland annat räknade vi till 20- på engelska! 





Vintergatan- The milky way

Dagens NO- lektion handlade om vår galax, Vintergatan eller Mjölkgatan- The milky way som andra kallar den. Vi pratade bland annat om hur man kunde se Vintergatan på stjärnhimlen, tittade på bilder och avslutade med att rita hur galaxen ser ut uppifrån och från sidan. 




Vi gjorde också klart framsidan till vår framtida rymdbok där vi samlar allt som vi arbetat med under temats gång. 



5 december 2017

Hej då Jack!

Gruppen som läst ”Trolldom i Gamla stan” som läsläxa under hösten har nu tagit avsked av huvudpersonen Jack, i alla fall för den här gången. Många har tyckt om att läsa den och vill gärna läsa fortsättningen. Vi hade ett avslutande samtal om bokens sista kapitel innan vi skrev bokrecensioner. 

Till nästa vecka har alla grupper läxa i ”Diamantjakten” och det är terminens sista läxa.









4 december 2017

Lucka 2 och 3

Oj så spännande radiokalendern är! Flera elever berättar att de läser på radions hemsida om alla olika väsen som förekommer i kalendern. Varje måndag kommer vi att lyssna på helgens båda avsnitt och på tisdagar lyssnar vi både på måndagens och tisdagens avsnitt. 
Det fanns en fråga till varje avsnitt att lyssna efter och svaret skulle ritas i Marvinter-boken. Det  var två ”på ytan-frågor” som en elev konstaterade!






 


Dyrt eller billigt? Nödvändigt eller lyxigt?

Vad är dyrt respektive billigt egentligen? Kan det vara så att något som jag tycker är dyrt tycker du är billigt? Vad måste vi ha för att leva ett tillräckligt bra liv och vad kan räknas som lyx?
Ganska kluriga och stora funderingar som vi i en av klasserna diskuterade idag när vi hade so. De andra båda klasserna kommer att göra det nästa gång de har so.

Först klippte vi ut ord. Orden, t.ex. vantar, sorterade vi sedan in i ett Venndiagram. Är vantar dyra? Billiga? Lite mittemellan? Efter det diskuterade vi i par och om man ville kunde man flytta orden efter diskussionen. Till sist fick man ett ord parvis som man skulle sätta upp på det stora diagrammet på tavlan. Avslutningsvis diskuterade vi gemensamt hur vi tänkt.

Sedan gjorde vi om hela proceduren med samma ord men vi sorterade efter sakernas nödvändighet istället.