15 december 2017

Kahoot

Känner ni till Kahoot? Det gör alla våra tvåor och de gillar det! Se bara utvärderingen i en av våra grupper.
I Kahoot kan man skapa egen frågesport. Vi hade gjort en frågesport där vi frågade en fråga från varje Grej of the day-ämne vi haft under hösten. Frågan kommer upp på tavlan och eleverna svarar på sina egna lärplattor. Vi gjorde det i syfte att se om eleverna minns vad vi pratat om.
När alla svarat kommer svarsstatistiken upp på tavlan och vi kunde diskutera vilket svar som var rätt.
Det kommer antagligen att bli fler Kahooter framöver för det var som sagt ett roligt och uppskattat sätt att testa sina kunskaper.







Algoritmpussel

Nu börjar flera elever tycka att det är tjatigt med subtraktionsalgoritmer och det tar vi som ett gott tecken! Förhoppningsvis har vi räknat så många att kunskapen sitter kvar benhårt! Nästa vecka är tanken att vi ska räkna både addition- och subtraktionsalgoritmer så att eleverna inte blandar ihop hur man gör. Idag tränade vi med hjälp av pussel.






14 december 2017

Vi skriver och skriver och skriver

Alla arbetar i sin egen takt med bokstäverna och har man gjort klart får man träna på att skriva ord istället. Den här gången skrev man julord.





Ritskola med jultema

Under eftermiddagen idag hade klasserna ritskola. Självklart med jultema då det nu bara är 10 dagar kvar till julafton! Det blev många fina bilder i våra ritböcker. 




Jullovsutmaning

Precis som inför alla andra lov har biblioteket ordnat en läsutmaning. Våra bibliotekrådsrepresentanter har eller kommer att presentera den i klasserna. Den här gången är utmaningens syfte att öva läskonditionen. Alla som vill har möjlighet att låna hem böcker från skolbiblioteket över lovet.




13 december 2017

Solen

Vi har tidigare läst om solen då vi tränat på hur vi skriver en faktatext. Idag fortsatte arbetet inom ämnet solen och vi såg spännande filmer om vår närmaste stjärna, solen, och hur det kan se ut när det blir total solförmörkelse. 
Efteråt svarade vi på frågor för att se vad vi hade lärt oss. När vi sedan gick igenom frågorna fick vi kontrollera att vi hade skrivit rätt.. i solens mitt är det ca 15 miljoner grader varmt... det är varmt det! 




Vacker luciamorgon


Våra fantastiska elever bjöd skolan på ett lika vackert luciatåg idag. Efteråt belönades de med pepparkaka, Festis och clementin vilket var mycket uppskattat.

12 december 2017

(Backup) Snölek & luciatåg

Vilken dag och vilken kväll! Först kom snön vilket gav oss fantastisk lek på rasten.
Sedan bjöd våra underbara elever på ett jättefint luciatåg för många nära och kära! De var sååå duktiga! Imorgon lussar vi för elever och personal på skolan. Bilderna är tagna under generalrepetitionen.





Vektor och mattemål

Varannan dag låter vi eleverna välja om de vill öva med Vektor eller om de vill träna på sina huvudräkningsmål. Många väljer mattemålet då man varannan dag måste träna med Vektor. Det innebär att somliga tränar lilla additionstabellen, somliga stora addition eller subtraktion och somliga övar multiplikation.









Diamantjakten tar jullov

Diamantjakten får ledigt över jul men vi hoppas och tror att våra elever läser mycket ändå! Det kommer att komma information om en läsutmaning innan vi går på lov.



Idag bearbetade vi den lästa texten genom ett arbetsblad där man skulle ta ställning till om påståendena var sanna eller falska.



Därefter fick man välja arbetsblad, några med jultema, från ABC-klubben.



11 december 2017

Laborativ matematik

Ibland kan det vara bra att jobba med laborativt material för att förstärka förståelsen av vad vi gör. Idag fick eleverna laborera med pengar och skriva algoritmer på whiteboard. 
Först fick man alltså lägga den första termen i pengar. 
Vi börjar alltid räkna med entalen, kan vi inte räkna ut talet så måste vi växla. Då gjorde vi även det med våra pengar. En tia (ett tiotal) växlades till tio enkronor (tio ental). Då kan vi räkna hur många ental det blir kvar. Det skriver vi då på entalets plats. 

Sedan ska vi räkna tiotalen och kan också kontrollera detta med våra mynt, det laborativa materialet. 
De flesta eleverna tyckte att detta var ett roligt moment, som förtydligade vad vi gör mär vi räknar subtraktionsalgoritmer.