26 april 2018

Vi lär oss om larvens delar

Våra larver växer som bara den! Veckans NO- lektion handlade om larvens delar. Vi fick bl.a. lära oss att larven andas genom andningshål, trakeer, att den har punktögon, att den har hakar på bukfötterna som hjälper den att klättra och tornar eller borst på kroppen som skyddar den mot fiender, som fåglar. 








Våra deckare

Oj vad våra elever skriver på sina deckare! De skriver så tangentborden glöder! Innan vi började skriva tänkte eleverna noga igenom deckarens handling och fyllde i ett berättelseschema. Man ska ha tänka på vad som ska hända, vilka som ska vara med och vilken miljö det ska utspelas i. Dessutom ska berättelsen ha en röd tråd med inledning - problem - lösning - avslutning. Eftersom vi också tränat på ordklasser så ska vi försöka krydda rejält med adjektiv i texterna. En ganska utmanande uppgift som ni märker!












Bokbytarbord

Idag avslutade vi vår bokvecka med maskerad och bokbytarbord. Titta vad många böcker! 




Nästa vecka fortsätter skolans bokmärkesomröstning, sååååå spännande tycker vi!
Så här fin blev vår trappuppgång med alla läsande porträtt.







25 april 2018

Vem kommer närmast 1 000?

 På Kunskapshubbens hemsida hittade vi ett spel som tränar positionssystemet, d.v.s. ental, tiotal, hundratal och tusental. Spelet blev en riktig favorit! Först tittade vi på instruktionsfilmer som finns på hemsidan. Här kommer en länk dit om ni skulle vilja spela hemma: https://www.kunskapshubben.se/narmst-1000-ett-mattespel/

På en whitwboard ritar eleverna upp en 3x3 stor ruta. Läraren slår en tärning. Eleverna skriver siffran som tärningen visar i valfri ruta. Man får inte sudda och ändra efteråt. När tärningen slagits nio gånger adderar eleverna alla tal och får fram summan. Det var nyttigt att repetera additionsalgoritmen med minnessiffra upptäckte vi! 

Sedan gick vi klassen runt och kollade: Vem kom närmast 1 000? Alla svar skrevs upp på tavlan och vi kunde utse en vinnare av den spelomgången. Ytterligare en omgång hanns med och det kommer säkert bli flera tillfällen att spela framöver!









Maskerad i morgon

En liten påminnelse om vår bokmaskerad imorgon. 
Kom utklädd till någon figur/varelse/person från böckernas värld.







Till vildingarnas land

Alla klasser på skolan arbetar under vår bokvecka med en av de mest populära bilderböckerna, nämligen Till Vildingarnas land. Vi började med att presentera och prata om bokens författare och illustratör Maurice Sendak. En hel del kände igen boken, hade läst den, eller hade den hemma och några hade aldrig hört talas om den. 










Innan läsningen så fick eleverna några punkter att fundera på, så här såg de ut.



Barnen fick lyssna på boken och titta på bilderna och efteråt hade vi en härlig bokdiskussion utifrån denna fyrfältare. Så här såg det ut i en klass när vi hade pratat klart.



Alla fick uttrycka vad de gillade och ogillade med boken och i mindre grupper diskuterade eleverna kring oklarheter i boken samt textkopplingar av olika slag. I en klass var eleverna ganska enade om att huvudpersonen Max drömmer eller fantiserar sig bort till vildingarnas land för att han är arg på sin mamma. Många kunde göra kopplingar till sig själva såsom: jag blir också som en vilding när jag blir arg, jag får också vara på mitt rum när mamma blir arg på mig, jag gör bus hemma och lyssnar inte på mina föräldrar, jag brukar fantisera om olika världar ibland m.m. 

Till sist plockade vi fram våra läsloggar och skrev till bokens första och sista bild utifrån denna instruktion.




Så här skrev några elever.




Ett härligt och givande boksamtal!
Denna härliga bok har filmatiserats.......kanske ett filmtips till helgen😃












24 april 2018

We love books!

Vår härliga bokvecka fortsätter och idag har våra elever fått göra läsande självporträtt. De har knåpat ihop sig själva med en favoritbok i händerna. Titta här, vi älskar böcker och läsning!












23 april 2018

Bokveckan på Harvestad är igång

Den 23/4 varje år firas världsbokdagen världen över. Det uppmärksammas förstås också hos oss på skolan. Idag kunde barnen bland annat se läsande förebilder utanför matsalen. 






Inne i matsalen satt också boktips på borden, flera olika. Här följer några exempel: