25 april 2018

Till vildingarnas land

Alla klasser på skolan arbetar under vår bokvecka med en av de mest populära bilderböckerna, nämligen Till Vildingarnas land. Vi började med att presentera och prata om bokens författare och illustratör Maurice Sendak. En hel del kände igen boken, hade läst den, eller hade den hemma och några hade aldrig hört talas om den. 










Innan läsningen så fick eleverna några punkter att fundera på, så här såg de ut.



Barnen fick lyssna på boken och titta på bilderna och efteråt hade vi en härlig bokdiskussion utifrån denna fyrfältare. Så här såg det ut i en klass när vi hade pratat klart.



Alla fick uttrycka vad de gillade och ogillade med boken och i mindre grupper diskuterade eleverna kring oklarheter i boken samt textkopplingar av olika slag. I en klass var eleverna ganska enade om att huvudpersonen Max drömmer eller fantiserar sig bort till vildingarnas land för att han är arg på sin mamma. Många kunde göra kopplingar till sig själva såsom: jag blir också som en vilding när jag blir arg, jag får också vara på mitt rum när mamma blir arg på mig, jag gör bus hemma och lyssnar inte på mina föräldrar, jag brukar fantisera om olika världar ibland m.m. 

Till sist plockade vi fram våra läsloggar och skrev till bokens första och sista bild utifrån denna instruktion.




Så här skrev några elever.




Ett härligt och givande boksamtal!
Denna härliga bok har filmatiserats.......kanske ett filmtips till helgen😃