5 maj 2017

Kan jag?

Idag har vi gjort en utvärdering halvvägs in i vårt arbete om längd, som förövrigt fortsätter nästa vecka. 
Det är viktigt att checka av elevernas kunskaper på vägen för att fånga upp dom som behöver extra träning, men också för att erbjuda utmaning och fördjupning till de som är redo för det.

Hållbar utveckling - "light"tema vecka 19

Hållbar utveckling är egentligen ett förhållningssätt. Vi måste vara rädda om oss själva och vår jord. Kommande generationer ska gå en bra framtid till mötes. Under nästa vecka kommer vi att introducera begreppet hållbar utveckling och fokusera på vad vi kan tänka på i vår vardag.



Vi kommer bl.a. prata om matsvinn och gröna påsen och om allemansrätten. Vi ska ägna oss åt återbruk genom att konstruera nya leksaker av skräp. Därför önskar vi att eleverna tar med sig skräp till  skolan som vi kan använda.



4 maj 2017

Vi mäter

Vi fortsätter att mäta på mattelektionerna. Nu har vi gått från gamla måttenheter till dagens sätt att mäta. Det är mycket att tänka på när man använder en linjal. Den ska ligga åt rätt håll och man ska hålla fingrarna så att man kontrollerar och håller linjalen stadigt mot pappret. Dessutom måste man vara noggrann så man börjar mäta på 0. Vi upptäckte också att det vi mäter inte alltid är exakt en hel centimeter så vi kom in på hur man skriver en halv centimeter. Därifrån kom vi in på lite överkurs, millimetrar. 

Idag arbetade vi med några sidor i vår mattebok, vi mätte kroppsdelar och vi gjorde en mätövning på lärplattan. Våra elever arbetade superduktigt under ledning av våra duktiga studenter!














3 maj 2017

Vätskor

Nu har vi lämnat de tjugo fasta föremålen och börjat undersöka vätskor. Vi har pratat om vad en vätska är, vilka de känner till och egenskaper som vätskor har. Barnen fick undersöka vatten, lim, matolja och schampo. En droppe av varje vätska hälldes upp på ett papper och med förstoringsglas fick barnen undersöka varje vätska. De tittade bland annat på färg, lukt, form på droppen och hur snabbt droppen rörde sig på pappret. Observationerna dokumenterades och limmades in i NO böckerna. 









2 maj 2017

Utematte

Nu har våra studenter tagit över i princip all matteundervisningen i två veckors tid. De kommer arbeta med längd. Som uppstart gick vi ut och övade oss i att mäta som man gjorde förr. Vi övade också på att uppskatta längd. Det var verkligen en perfekt dag för lektion ute!

Hämta en pinne som är en famn lång. Jämför dem och lägg dem i storleksordning. Det var instruktionen till det första vi skulle göra.


Hitta en sten som är lika stor som din tumme. Mät hur många tum lång din andra hand är. Det var den andra instruktionen.


Uppskatta hur många fot det är till trädet och mät sedan hur många fot det är.



Uppskatta hur många famn det är runt stenen.


Hur kan vi mäta den? Hur gör vi när vi inte är barn så det räcker runt? Klurigt!!