19 oktober 2018
Surikat
”Kompis med ett vårtsvin” var ledtråden till dagens Grej och även den här ledtråden lyckades våra elever att klura ut. Om ni vill veta något om surikater kan ni fråga vem som helst i år 3!
18 oktober 2018
Lim, saxar, papper och kartong!
Ojojoj vilka fina rum eleverna skapar på tekniken och det är så roligt att se hur de följer sina skisser och under arbetets gång utvecklar sina idéer. Vi kommer fortsätta att bygga även nästa vecka och eventuellt veckan efter lovet, beroende på hur långt vi kommer nästa vecka.
Vi kommer visa elevernas rum på vinterljus, så då är ni hjärtligt välkomna att hitta på dem :)
Här kommer ännu en bildbomb!
Vi kommer visa elevernas rum på vinterljus, så då är ni hjärtligt välkomna att hitta på dem :)
Öppna utsagor
Den här veckan har vi jobbat med öppna utsagor av olika slag på mattelektionerna. Med en öppen utsaga menar vi att en term saknas på någon sida av likhetstecknet. T.ex. 10+_ = 15 , 16= 8+_ eller 6+7= _ + 3.
Eleverna fick jobba på lite olika nivåer beroende på hur säkra de kände sig på den här typen av uppgifter.
Vi har också fortsatt att träna algoritmer, där en term eller siffra saknas. Det var väldigt nyttigt då den här typen av övning verkligen testar om eleven har förstått hur algoritmer fungerar. Vi övar vidare på liknande uppgifter sista veckan innan lovet.
Lyssna på instruktioner
Att läsa, lysna till och förstå muntliga instruktioner är ett viktigt mål i svenskan och idag tränade vi på det när vi parvis tog oss an en skattjakt. Den ena eleven läste instruktioner och kamraten lyssnade och utförde instruktionen på en skattkarta. I denna lärsituation tränade eleverna både att ge instruktioner genom att läsa tydligt och att följa instruktioner genom att lyssna.
17 oktober 2018
Vi filtrerar
På den här veckans NTA lektioner har eleverna fått filtrera två blandningar och en lösning.
Arbetsblad, vad vi tror kommer hända
Vi började lektionen med att studera blandningarna och lösningen från tidigare vecka och skrev därefter på ett arbetsblad vad vi tror kommer hända när vi filtrerar dem. Därefter började vi att filtrera.
Arbetsblad, vad vi tror kommer hända
Efter vi filtrerat båda blandningarna och lösningen genomförde vi ett till arbetsblad där eleverna fick skriva vad som hände.
Som avslut på lektionen fick eleverna hälla över saltvattnet i en petriskål som vi kommer arbeta vidare med i NTA nästa vecka.
16 oktober 2018
Vi pratar om sport!
Vi arbetar vidare med temat sport på engelskalektionerna även denna veckan. Eleverna får börja med att skriva klart arbetsbladet ”my favorite sport is...” De får sedan träna på sin presentation och redovisa för varandra i mindre grupper där målet är att alla elever ska kunna berätta vad ens favoritsport är.
Eleverna får sedan göra övningen ”fråga, fråga, byt” där vi arbetade vidare med olika sporter. De får ett varsitt kort med en bild på sporten på ena sidan och det engelska ordet på den andra sidan. Eleverna får sedan gå runt i klassrummet och fråga varandra vilken sport den andra har och den andra får svara. En bra prat-övning där eleverna fick öva på uttal och befästa de olika sporterna. Innan vi startade övningen gick vi igenom uttal ihop.
Nästa vecka kommer vi ha lite Halloween-tema på engelskan!
Eleverna får sedan göra övningen ”fråga, fråga, byt” där vi arbetade vidare med olika sporter. De får ett varsitt kort med en bild på sporten på ena sidan och det engelska ordet på den andra sidan. Eleverna får sedan gå runt i klassrummet och fråga varandra vilken sport den andra har och den andra får svara. En bra prat-övning där eleverna fick öva på uttal och befästa de olika sporterna. Innan vi startade övningen gick vi igenom uttal ihop.
Här är sporterna vi tränar lite extra på!
Nästa vecka kommer vi ha lite Halloween-tema på engelskan!
Velociraptor
Vi skriver ju faktatexter om dinosaurier på svenskan så därför passade det extra bra att rita en Velociraptor på veckans ritskola. De blev riktigt läskiga med knivskarpa tänder och vassa klor.
15 oktober 2018
Dinosaurier
Vi jobbar och jobbar med våra faktatexter om olika dinosaurier. Det är en utmanande uppgift eftersom vi måste skriva våra egna stödord utifrån minst två olika källor. Vi pratar mycket om att det är jätteviktigt att bearbeta texten när man anser sig vara klar. Har jag stavat rätt? Är SPUNK rätt (Stor bokstav och PUNKt)? Är min text tydlig?
Bokattack!
Idag blev vi glatt överraskade när vår fokusbibliotekarie gjorde storstilad entre med en mycket överraskande bokattack. Vi fick tre snabba bokstips som alla var böcker skrivna av författaren Roald Dahl. Det var Häxorna, Herr och Fru Slusk och Den fantastiska räven. Härligt läsfrämjande inslag!
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)