17 mars 2017

Checklistor

Barnen är sedan tidigare vana vi att kontrollera sina texter med en checklista. Vi har nu kommit en bit in i vårt arbete med berättande text och i veckan introducerade vi en ny checklista. På denna lista ska man kontrollera om alla delar i den röda tråden finns med, dessutom är det en kontroll i tre led. Först checkar man själv, sedan en kompis och till sist läraren. Tillsammans gick vi igenom checklistan och barnen fick var med och prova den på två texter. Det gick galant, så de fick ytterligare en berättelse som de fick kontrollera tillsammans två och två. Även detta klarade de fint, bra jobbat!



Skriva svar på frågor

I läsning pratar man om avkodning och förståelse. Avkodning handlar om flyt i läsningen och förståelse om textens innehåll och budskap. Vi har nu introducerat ett material "läskul"  som tränar läsförståelse. Eleverna ska läsa en text och sedan svara på några tillhörande frågor. Så här till en början är det frågor där svaret står i texten, s.k. på ytan-frågor. Det är viktigt att vi redan nu börjar öva på att skriva svar med hela meningar.  När man ska göra det brukar man använda orden i frågan i svaret, ex:

Vilken är Svens favoritglass?
Svens favoritglass är blåbär.

Den här uppgiften var utmanande. Texten var utmanande för en del men framför allt att svara med hel mening var utmanande för många. Tur att vi gillar utmaningar!


16 mars 2017

Oops berättelsen saknade ett problem!

Idag läste vi en berättelse tillsammans, men barnen upptäckte snabbt att den saknade en del i den röda tråden. Det fanns inget problem. Tillsammans fixade vi till det. Barnen kom med flera härliga förslag och vi röstade fram ett som vi skrev in i berättelsen.
Så här blev berättelsen i en klass.


Så här blev den i en annan.


Korsa vägen säkert!

I veckan har det handlat om hur man korsar gatan säkert i vårt trafiktema.
Denna tjej heter Missy Gatsmart och hon ger oss bra tips på hur man rör sig säkert i trafiken.


Vi har pratat om skillnaden mellan bevakat och obevakat övergångsställe, vi har tittat närmare på "herr Gårman" skylten och på trafikljusen. 


Vi har naturligtvis diskuterat om det finns övergångsställen i vårt närområde och om de är bevakade eller obevakade. Barnen har också kommit med tips hur det kan bli säkrare vid obevakade övergångsställen. Vad sägs om vägbulor, smalare väg, ljus och ljudsignaler, skyltar som blinkar när någon går över. Som sagt, toppenförslag från barnen!

15 mars 2017

Sudoku med bilar

Det är oordning i hyllorna på leksaksfabriken! Nu gäller det att ställa alla bilar rätt. Då använder vi oss av problemlösningsstrategin "gissa och pröva". Det är en strategi som kräver en hel del uthållighet. Vi pratar också mycket om ett av bladen i vår solros i samband med problemlösning. Eleverna vill gärna komma fram till ett rätt svar direkt. Att fundera och klura är utmanande!





Om man ville utmana sig ytterligare fanns det andra sudoku att arbeta med.







Flyta och sjunka

Idag har undersökt om våra 20 föremål flyter eller sjunker på NTA lektionen. Först gjorde vi en hypotes i ett venndiagram, vilka saker kommer att flyta och vilka tror vi kommer att sjunka? Barnen arbetade två och två och testade det ena föremålet efter det andra. En del saker som vi trodde skulle flyta eller sjunka visade sig vara tvärtom. Efter experimentet diskuterade vi kring vad som gör att vissa föremål flyter och vissa sjunker. Ja, varför flöt piprensaren från början för att efter en stund sjunka till botten av plastskålen?





14 mars 2017

Pudlar och pommes

Det är inte bara en berättande texts uppbyggnad som vi fokuserar på utan vi vill också samtala kring texters budskap. Den här veckan kommer därför Magnus, vår fokusbibliotikarie, till oss för att läsa och diskutera Pija Lindenbaums fantastiska bok Pudlar och pommes" med våra elever. Boken rekommenderas varmt!








Leksaksgåtor

Idag kom ett nytt uppdrag från direktör Kim Leksaksson. Han ville att vi skulle träna på beskriva leksaker utan att avslöja vilka som beskrivs, en slags gåta helt enkelt. Varje elev fick ett kort med en leksak och sedan var det bara att börja beskriva den så noggrant som möjligt. Åååå så hemliga vi var, inte visa bilden för någon, inte visa vad vi skrev. Gåtorna kommer vi att läsa upp och gissa vad som beskrivs så klart.

13 mars 2017

Mjuka färgglada bollar

Vad är det här för mjuka bollar? 



Jo det är våra utvärderingsbollar som vi ofta använder i år 1. Färgerna känner ni kanske igen. Röd= mycket osäker, kan ej, inte bra. Gul= på god väg, lite osäker, både bra och dåligt. Grön= helt säker, kan, mycket bra. Med dessa bollar utvärderar vi olika saker varje dag. Till exempel hur rasten var idag, förstod jag mattegenomgången, hur kändes problemlösning idag, förklarade min lärare detta på ett bra sätt, hur har jag varit som kompis idag, vad tyckte jag om dagens NTA experiment. För oss lärare är det mycket värdefullt att få en snabb återkoppling från eleverna i olika frågor så att vi hela tiden kan utveckla vår undervisning. 
Så här tyckte en etta om 10 rasten förra veckan.


Lego på ritskolan

Vi försöker hålla en röd tråd i det mesta vi gör. En leksaksfabrik måste ju så klart ha lego så det ritar vi på ritskolan. Titta vilka fina legogubbar!