28 september 2018

Experiment handen i påsen!

På No lektionerna den här veckan har vi arbetat vidare kring området vatten och med begreppen avdunsta och kondensera. Vi har gjort experimentet ”handen i påsen” vilket gick ut på att alla elever skulle stoppa in sin hand i en plastpåse, trä över en gummisnodd och sedan vänta i 5 minuter.

Innan experimentet fick de ett varsitt arbetsblad där de fick fylla i vad de skulle göra och även deras hypotes. Sen var det dags att starta klockan!





Under experimentets gång observerade vi förändringen och jämförde med handen som inte var i påsen. Efter 5 minuter fick de ta ur handen och vi diskuterade vad som hade hänt, något de också dokumenterade på sitt arbetsblad. Vi diskuterade även varför det hade blivit som det blivit med hjälp av begreppen avdunsta och kondensera.





Vi avslutade lektionen med att se två filmer om vattnets kretslopp och fyllde i begreppen på en bild.






Jättekvinna i hamn

Jättekvinnan i hamnen var ingen mindre än frihetsgudinnan och denna  kända staty har vi lärt oss mer om idag. Bland annat fick vi veta att statyn är gjord i koppar, att den var en gåva från Frankrike, att den har en utkiksplats uppe i kronan och att det finns en mindre kopia av den i Frankrike. Efteråt tog vi upp bilder på våra lärplattor så att vi kunde rita av denna jättekvinna.












Den dekorativa skallen

På veckans bildlektion har eleverna fortsatt med sina bilder ”Den dekorativa skallen”. De övar på olika ornament, symmetri, mönster och figurer. Det är så spännande och roligt att se hur bilderna växer fram! 













27 september 2018

Spår från isen

Vi är i full gång med vårt nya SO- tema, Forntiden med start vid istiden. 
Idag kan vi se många spår av den enorma isen i naturen. Målet för detta tema för eleverna är enligt bilden. 

Efter att vi har tittat på bildspel och film fick eleverna skriva faktameningar om de olika spåren av istiden. 


Det var inte helt lätt att formulera faktameningar, utan eleverna fick klura lite grann. 
En del valde att skriva på ipad. 
Några elever skrev faktameningarna med pennan. 









Frågerunda

Veckans läsläxa bearbetades idag på ett för eleverna nytt sätt. Vi hade en sk. frågerunda.
Som framgår av bilden delades eleverna in i grupper om fyra. Gruppdeltagarna fick varsin siffra från 1 till 4. Man hade olika uppgifter i gruppen beroende på vilken siffra man hade. Efter varje fråga bytte man siffra så alla fick ha alla fyra uppgifterna flera gånger under frågerunda. Syftet med frågerunda är att få alla elever aktiva.




Den här gången hade vi enbart valt att ställa sk ”på ytan-frågor”, dvs frågor där svaren står i texten. Det var en bra övning eftersom den visar på elevernas läsförståelse.
De flesta eleverna tyckte om frågerundan och vill ha den igen! Utvärderingen i en av grupperna såg ut så här:








26 september 2018

Planera och skissa rum

På tekniklektionen den här veckan får eleverna börja planera och skissa inför byggandet av deras rum. Eleverna får tillsammans i sina par planera inför vem som ska bo i rummet, vad som ska finnas i rummet och hur de ska lägga upp arbetet.





Efter planeringen fick de börja att skissa upp rummet. Skissen ska vara välgjord, detaljerad och färglagd. Eleverna ska även sätta ut ett mått på valfri sak i rummet, ett mått de sedan ska följa när de bygger.









Nästa vecka kommer vi sätta igång med byggandet. Om eleverna vill ta med sig återvunnet material eller liknande till sitt rum får de gärna göra det, exempelvis hård papp, mindre kartonger och hårdplast.

Mattestationer

Matteundervisningen har många olika områden som vi jobbar med. Under en period har vi jobbat med klockan, multiplikation och algoritmer. På veckans mattestationer fick eleverna öva på att skriva räknehändelser och sedan ställa upp talen i en algoritm. 


En annan station var att jobba med tallinjen och kunna dra streck till rätt tal på tallinjen. 



När uppgiften var klar fick eleverna skatta hur de upplevde att de kunde detta med tallinjen. 
Den tredje stationen var att räkna algoritmer- i matteboken och därefter att träna sina multiplikationstabeller på ipad. 










25 september 2018

Dinomatte

Oj vad eleverna har shoppat loss idag på mattelektionen. Två och två har de fått handla dinosaurier för max 550 kronor för att sedan placera ut dom i sin dinovärld. För att hålla koll på sina utgifter fick de efter varje handlad dinosaurie räkna ut antingen hur mycket pengar de hade kvar eller hur mycket de hade handlat för. Dessa beräkningar gjorde vi naturligtvis med den skriftliga räknemetoden algoritm/uppställning. En del av eleverna valde subtraktionsalgoritmen medans andra valde addition. Oavsett räknesätt så var det stort engagemang och samarbetet var på topp. Tänk att det kan vara så roligt med uppställningar!





















24 september 2018

Faktatext

Dinosaurier är ett spännande ämne som lämpar sig väl när vi ska skriva faktatexter. Som introduktion såg vi en kort film.
Eftersom det är ett tag sedan vi skrev faktatexter modellerade vi och visade hur man går till väga. 
Först läser man en text och tar ut stödord/nyckelorden. Orden skrivs in i en s.k. femfältare. Rubrikerna i femfältaren blir den egna textens underrubriker. Med hjälp av stödorden skriver man sedan faktatexten.

För att träna arbetade vi gemensamt. Vi läste en faktatext men istället för att plocka ut stödord markerade vi de redan skriva stödorden i texten.





Till siste läste vi vår egna text som vi skrivit utifrån stödorden. 
Nästa steg i arbetet är att våra elever ska välja vilken dinosaurie de vill skriva om och sedan sätter vi igång!