21 september 2018
Elsa, Kalle och Robin.....
........är namnen som fanns gömda i veckans grej of the day ledtråd som var en rebus. Efter ett antal gisningar så kom eleverna på att det är namnen på disneyfigurer och att dagens minilektion skulle handla om personen Walter "Walt" Disney.
20 september 2018
Istiden
I veckan har vi startat ett nytt spännande arbetsområde på so:n, Forntiden. Vi börjar på istiden och tar oss fram genom stenåldern och bronsåldern innan vi avslutar med järnåldern. Målet med just istiden är att eleverna ska kunna beskriva hur vi idag kan se spår i naturen efter istiden, t.ex isräfflor, flyttblock och jättegrytor.
Vi startade upp med att prata om varför det blev istid och vi tittade på kartor över hur stort område som var täckt av den tre km tjocka isen. När vi hade pratat och sett film skrev eleverna korta faktatexter. Till sin hjälp hade de ett antal nyckelord (stödord) som skulle finnas med.
Första läsläxan
Idag förhörde vi läsårets allra första läsläxa. Våra vänner i ABC-klubben står inför ett nytt spännande äventyr. När vi ”förhör” läxan låter vi eleverna läsa kapitalet högt. Ibland gör vi det genom att sk mummel-läsa och ibland genom att läsa i par. Vi samtalar så klart också om texten. Eftersom vi tränar på tj-ljudet fick eleverna i uppgift att leta ord som innehåller tj-ljudet i texten.
Vi går också alltid igenom kommande läxa, vi förutsäger handlingen utifrån rubrik och bilder. Dessutom läser vi alltid kapitalet högt för eleverna.
19 september 2018
Veckans mattestationer
Varje vecka försöker vi att ordna mattestationer till eleverna där de får träna på olika moment som vi också jobbar på andra mattelektioner i veckan. Den här gången innehöll stationerna multiplikation, räkna med bråk och klockan.
,
Eleverna jobbar mycket aktivt och uppskattar verkligen variationen av uppgifter.
En station var Palinspel som gick att anpassa efter varje elevs behov. När pusslet var lagt visade baksidan av pusslet en bild- på så sätt får barnen en direkt feed-back om de har gjort rätt.
En del elever får träna digital tid.
En annan var att lägga ett multiplikationsdomino. Lite klurigt!
En tredje station handlade om bråk.
,
18 september 2018
Vem är mannen med slokhatten?
Vi läser vidare ur vår spännande högläsningsbok, Den magiska kappan.
Eleverna får arbeta med sin läslogg innan, under och efter läsningen. I de kapitel vi läst denna vecka får vi följa ett spännande dagboksinlägg där en man med slokad hatt dyker upp. Vem kan han vara? Varför ger han flickan som skriver dagbok en present?
Eleverna hade många funderingar och drog paralleller till tidigare kapitel som vi har läst. Nu väntar vi med spänning vad som ska hända i nästa kapitel av boken.
Källkritik
I svenskan har vi nu börjat att arbeta med genren beskrivande text, eller faktatext som vi oftast säger. En del i detta arbete är naturligvis att prata informationssökning och källkritik. I veckan kommer vår fokusbibliotekarie Magnus ut i klasserna och pratar bland annat om begreppen källa, källkritik, primärkälla och sekundärkälla. Hur vet vi egentligen att det som står på nätet eller i boken är sant? Vad har vi för olika källor egentligen? Vilken är ursprungskällan? Ja, detta är frågor som vi tillsammans reder ut.
I vårt arbete kring källkritik kommer vi möta små filurer som kallas källspanarna. Först bekantade vi oss med källspanaren NÄR.....kolla in på fotot vad den filuren står för!
I par fick eleverna diskutera källor utifrån frågor. Kolla här!
Här träffar vi källspanaren VAD.
Två och två diskuterade vi också om källan är primär eller sekundär.
I vårt arbete kring källkritik kommer vi möta små filurer som kallas källspanarna. Först bekantade vi oss med källspanaren NÄR.....kolla in på fotot vad den filuren står för!
I par fick eleverna diskutera källor utifrån frågor. Kolla här!
Här träffar vi källspanaren VAD.
Två och två diskuterade vi också om källan är primär eller sekundär.
Vi ser fram emot att bekanta oss med fler källspanare framöver.
Vi jämför våra rum
På tekniklektionen denhär veckan inleder vi vårt större arbetsområde bygga rum. Men innan vi började med det fick eleverna göra en bedömningsuppgift kopplat till våra tidigare lektioner i teknik.
Eleverna fick även utvärdera hur väl de kände att de behärskade målen.
Nästa vecka på tekniken kommer eleverna i par få planera hur deras
Eleverna fick även utvärdera hur väl de kände att de behärskade målen.
Vi fortsatte lektionen med ett bildspel som visade hur arbetsgången bygga rum
kommer att se ut och vara upplagd. Här fick eleverna se massor inspirationsbilder
för deras kommande modeller. Eleverna fick sedan utifrån teknikläxan
jämföra sina rum i ett venn-diagram.
Nästa vecka på tekniken kommer eleverna i par få planera hur deras
rum ska se ut.
17 september 2018
Utvärdering - valet 2018
Denna vecka avslutar vi arbetsområdet om demokrati och valet genom att göra en utvärdering som ser ut så här:
Naturligtvis kommer vi fortsätta att följa nyheterna för att få veta vilket parti/partier som kommer att bilda regering.
Paint number nine red!
På veckans engelskalektion har vi arbetat vidare siffrorna 0-20 och eleverna har fått öva på att stava till siffrorna genom att skriva av dom från tavlan.
Vi har också gjort en uppgift där eleverna genom att instruera varandra skulle färglägga samma siffror på ett papper. De arbetade två och två och turades om att instruera genom att exempelvis säga; paint number nine red. Båda eleverna skulle då färglägga nummer nio röd, och så turades de om att instruera. De fick inte kolla på varandras papper och målet när alla siffror var ifyllda var att bådas papper skulle ha samma färg.
Vi avslutade med att eleverna fick svara på frågan; tell me, which number comes before/after ____
Vi har också gjort en uppgift där eleverna genom att instruera varandra skulle färglägga samma siffror på ett papper. De arbetade två och två och turades om att instruera genom att exempelvis säga; paint number nine red. Båda eleverna skulle då färglägga nummer nio röd, och så turades de om att instruera. De fick inte kolla på varandras papper och målet när alla siffror var ifyllda var att bådas papper skulle ha samma färg.
Vi avslutade med att eleverna fick svara på frågan; tell me, which number comes before/after ____
För att träna lite extra på både förståelse och uttal.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)