Med ledtråden ”det eviga” var det tydligen inte så svårt att gissa vad veckans Grej of the day skulle handla om. Nästan alla gissade på universum eller rymden och det var helt rätt! Upplägget var precis som alla veckor, en kort föreläsning som avslutades med korta filmklipp. Under tiden skriver eleverna på sina tankekartor. Filmklippen visade hur två astronauter äter godis och tvättar håret i rymden. Det var intressant!
17 november 2017
Betalningsformer
Ett mål i vårt arbetsområde ”Pengar och pengars värde” är att känna till några olika betalningsformer. Vi jobbade som vi ofta gör på so:n enligt EPA, tänk själv, tänk i par, tänk alla. Vi funderade också på i vilka situationer de olika betalningsmetoderna är lämpliga.
16 november 2017
Luciaträning
Luciaträningen är i full gång och idag så tränade alla våra härliga tvåor tillsammans och det gick superbra. Tillsammans med Andreas sjöng vi igenom alla sånger och tränade på hur vi ska stå.
Vi vill gärna visa vårt fina luciatåg för er föräldrar så imorgon kommer lite information om detta på Fronter😁
Vilken bokgenre vann?
Innan höstlovet så startade Harvestadsskolans genreröstning. Vilken bokgenre gillar skolans elever bäst? Alla kunde rösta i biblioteket och i måndags avslutades röstningen. Biblioteksrådsrepresentanterna fick hjälpa till att räkna röster samt presentera vinnaren i klasserna. Några av rådets representanter skapade en film i appen IMovie som klasserna fick titta på.
Klicka på länken så kommer du till filmen.
Här är skolans resultat:
15 november 2017
Om du möter en rymdvarelse...
Då vi startat upp med tema Rymden i NO så kopplade vi även in det temat på svenskan. Idag fick eleverna föreställa sig att de hade blivit vänner med en rymdvarelse. När denna sedan kom tillbaka till sin planet, vad berättade den för sina rymdvänner om dig då? Hur skulle någon annan beskriva dig? Svårt! Här kommer ett litet axplock av texter... (namnen är övertäckta i texterna)
14 november 2017
Privatdetektiv Ture Sventon 🔍
I alla tre klasserna läser vi denna fantastiska högläsningsbok, mycket passande till vårt deckartema.
Barnen är helt uppslukade av denna berättelse och vill bara höra mer och mer. Vi lär oss många nya ord och begrepp, vi förutspår, och sammanfattar varje kapitel.
Barnen har så mycket frågor efter läsning:
Finns det flygande mattor?
Får privatdetektiver ha pistol?
Varför har Ture inte så mycket pengar?
Varför säljer konditoriet semlor året runt?
Detta är bara några av barnens frågor, så ni förstår av vi har många intressanta diskussioner. Ja, varför har Ture inte råd att köpa den flygande mattan? Här kunde vi naturligt koppla ihop vårt SO prat om pengar, spara, slösa, låna med boken vi läser. Barnen hade många förslag på vad Ture kunde göra för att få en högre inkomst😃
Olika frågor
Idag när vi arbetade med veckans läsläxa så repeterade vi på ytan frågor, och vi introducerade även under ytan frågor.
Vi pratade om skillnaden mellan frågetyperna och eleverna fick sedan göra ett arbetsblad. Vi hann också med att skriva egna på ytan frågor.
Big bang- Den stora smällen
Eleverna fick idag lära sig om naturvetarnas teori hur universum blev till. Det var också uppstarten på det nya No- temat, Rymden. Vi läste en saga och sedan fick eleverna fylla i en luck-text. Vi målade också Big bang med vattenfärg och blåste färgen med sugrör.
13 november 2017
Vinterljus skapas
På eftermiddagen den 29 november är ni välkomna till skolan för att ta del av vårt Vinterljus. Idag började vi praktiskt arbeta med våra installationer. 2 a och 2 b arbetar tillsammans i färggrupperna på Lodjuret och 2 c arbetar tillsammans i färggrupper med 1 c på Vargen. Kreativiteten flödade och eftersom vi inte vill avslöja för mycket innan själva utställningen så får det här bli den enda förhandsvisningen!
Algoritmer
Idag har vi introducerat uppställning av tal eller algoritmer som denna skriftliga räknemetod heter. Algoritmer är en tydlig och bra metod som eleverna ofta har lätt att ta till sig och som de ganska snabbt lär sig behärska. Det är viktigt att redan nu lära in att man måste vara noga med att placera talsorterna under varandra och att alltid räkna entalen först, d.v.s. börja räkna från höger.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)