8 september 2017

Spillgubbar och nyckelringshållare

Full aktivitet på slöjdlektionerna! På textilslöjden tillverkas det spillgubbar av filt, tråd och pärlor. På trä och metallslöjden blir det härliga nyckelringshållare i olika former. Det träs nålar, klipps, sys, sågas, raspas och slipas med stor glädje på fredagarna.









Veckans ritskola

På NO lektionerna pratar vi om hösten och vad som händer med löven på träden. Vi passade därför på att göra ett höstträd på veckans ritskola. Härligt att se hur barnen tänker på kvalitén och blandar färger och nyanser.








Talen 0-100

Vi avslutade ettan med att arbeta i talområdet 0-100 och i veckan började vi att repetera det vi introducerade då. Det gäller att hålla ordning på ental och tiotal. Vi tränar också på att göra femskutt och tioskutt.




7 september 2017

Boomwhackers

Vet ni vad det är? Det vet vi för det fick vi spela på musiken idag! Det råder fantastisk sång- och musikglädje på Andreas lektioner!




Jordbruk då och nu

Nästa område vi fokuserat på i vårt tema kring att leva för 100 år sedan var jordbruket. Vi diskuterade utifrån bilder och jämförde en bondes liv då med nu. Vi läste också tillsammans en faktatext och lyfte fram viktig fakta. Efteråt satte vi oss i skrivarpar och skrev ner fakta vi kom ihåg. Givetvis pratade vi också om kvalitet på faktatexter.






6 september 2017

Torpet

Hur bodde man för 100 år sedan om man inte var så rik? Idag har vi arbetat med frågor och funderingar kring torpet.







Stationsmatematik

Veckans stationsmatematik handlade om subtraktion på olika sätt. Vi spelade bland annat olika spel och tränade med mattekorten. 





5 september 2017

Om jag var en superhjälte...

... är temat på dagens bilduppgift! Vilka superhjältar känner vi till? Vad gör egentligen en superhjälte? Vad innebär det att vara en hjälte? 
En bilduppgift som gav upphov till många spännande samtal och diskussionen om hjältar och hjältinnor kommer vi att fortsätta!



Några startbilder som hjälpte oss att komma in i tänket innan vi började skapa våra egna hjältar och hjältinnor.


















4 september 2017

Dåtid - nutid - framtid

I vår läroplan är ett centralt innehåll i historia tidslinjer och tidsbegreppen dåtid, nutid och framtid. Det fokuserade vi på när vi startade upp arbetet med livet för 100 år sedan.
Vi ritade en enkel tidslinje på tavlan som vi tillsammans placerade ut ett antal årtal på.


Vi pratade vi om när vi är födda och vi googlade några tekniska föremål som vi ville veta när de 'uppfanns'. Vi räknade också. Hur gammal är fröken? Vilket år är 100 år före 2017? Hur vet vi det? Vilket år är mitt emellan 1900 och 2000 på tallinjen? Vilket år kom före 1900?


För att lättare kunna göra vår tidsresa 100 år bakåt i tiden tog vi sedan på oss våra historeiglasögon och såg ett avsnitt om Emil i Lönneberga. Vi fokuserade bl.a. på kläder, lekar, mat, och bostad. Vi letade likheter och skillnader mellan livet då och nu.