23 mars 2018

Hur hälsar man i Skåne?

Ja hur hälsar man in Skåne?..........
Det var veckans ledtråd till grej of the day och till barnens förtjusning så handlade det idag om hajar. Vi har lärt oss mer om hajar i allmänhet och om varför vissa arter är utrotningshotade. Vi kikade också lite närmre på de tre hajarterna brugd, vithaj och valhaj. Härliga tankekartor växte fram, titta här!


















Vad är etik?

Med den frågan inledde vår lärarstudent Sophie sin första lektion av tre på temat etik och värdegrund.
Eleverna fick fundera och för de allra flesta var det ett nytt ord. Sophie berättade och gav exempel på vad etik är. För att ytterligare förstärka innebörden visade hon sedan en film ”Bella säger ifrån”. Filmen handlade om Bella som först bara tyst ser på när Wilma retar en klasskompis och innerst inne mår hon dåligt över att hon inget säger. I slutet av filmen tar hon mod till sig och säger vad hon tycker till Wilma. De andra klasskamraterna sluter upp bakom Bella och Wilma förstår att det inte är ok att retas och sedan säga ”Jag bara skojade...”
Efter det lät Sophie eleverna fundera över hur de själva är/gör för att vara en bra kompis. Orden som beskrev dem själva skulle skrivas på en miniwhiteboard.






Efter det gick eleverna ihop i sina färggrupper. Alla hade sin whiteboard med sig och uppgiften var att tillsammans enas om ord som utmärker en bra kompis. Orden skulle skrivas på strålarna i en kompissol.




De färdiga kompissolarna sitter nu i våra kapprum och påminner oss om hur vi ska vara mot varandra.















22 mars 2018

Fingeravtryck

Sally Smart har bett oss om hjälp igen! Den här gången ville hon ha hjälp med fingeravtryck. Allra först läste vi en faktatext om ämnet. Vi tog ut viktiga nyckelord i textens olika stycken. Vi såg också filmer som visade två olika sätt att se fingeravtryck. Det ena sättet var med hjälp av en stämpeldyna och det andra ned hjälp av en pensel och sot. Sedan var det dags att trycka våra fingeravtryck!








Det var ganska svårt att se vilket sorts avtryck vi hade men kluriga som vi är kom vi på att vi kunde ta ett kort med lärplattan och förstora avtrycket!
Nu gick det att se tydligt!

Nästa steg var att repetera nyckelorden och skriva en egen faktatext. Den här gången valde vi att låta alla meningar börja på samma sätt, Vet du att...




Det här uppdraget från Sally var riktigt roligt!




Ordklasser

Oj vad vi tränar Ordklasser just nu, vi börjar att bli riktigt säkra på substantiv, verb och adjektiv. Idag fick varje elev en bild som de skulle analysera med ordklassglasögonen på. 

Titta så bra det gick!












Påhittiga och kreativa elever som kom på att de kunde rita av bilden på ett fiffigt sätt😃








21 mars 2018

Idag har vi rockat sockorna!

Idag har vi rockat sockorna minsann. Så härligt att se olika strumpor på alla fötter idag! Varför har vi rockat sockorna då? Jo det har vi pratat om idag och vi kunde ju redan en hel del eftersom förra veckans grej of the day handlade om Downs syndrom. Varför är det just sockor då? Ja det får era barn berätta. Vi tittade på filmen Ebba och William som handlar om en kille vars syster har Downs syndrom. Efter filmen hade vi en diskussion om att alla är unika att man  har rätt att få vara och se ut som man vill. Vi har naturligtvis lyssnat på rocka sockorna låten ett antal gånger idag.😃




Träna gärna klockan hemma






(Om någon/några elever inte fått hem klockan idag så kommer den vilken dag som helst!)

20 mars 2018

Påminnelse att rocka sockorna

Här kommer en liten påminnelse att vi rockar sockorna imorgon. Kom till skolan i två olika strumpor!




Äntligen ett nytt Sally Smart uppdrag

Nu var det ett tag sedan vi fick ett uppdrag av superdeckaren Sally, men i veckan har det faktiskt kommit ett par. Idag har vi tagit oss an ett uppdrag att hjälpa Sally att lösa ett fall med en försvunnen kulpåse. Vi läste först en text och sedan skulle vi svara på frågor med hel mening. Perfekt läs och skrivträning!













19 mars 2018

Utvärdering av mål

Allra sist i arbetet med världsdelar och världsdelar gjorde vi en bedömningsuppgift.




Vi reflekterade som vi alltid gör kring målen för arbetsområdet. Vi fyller i grönt, gult eller rött.