1 juni 2017

Samarbete skola och fritids

Eftersom vi arbetat med trafik i skolan har våra två fritidshem kompletterat det arbetet och också haft trafiktema. Barnen på fritids delades in i fyra grupper och gick en trafikpromenad i området för att identifiera riskfyllda platser. 














Jordgubbar på bokstaven J

På veckans bokstav J har det handlat mycket om jordgubbar vilket passar bra när vi nu pratar om årstiden sommar. Vi har skrivit faktatexter om jordgubben med hjälp av stödord. Lite extra utmanande är det ju att försöka få med fler stödord i samma mening och att börja meningarna på ett varierat sätt.






På skapandestationen har vi tillverkat jordgubbar i form av en pillig vikövning. Dessa jordgubbar kommer ni föräldrar att få se på skolavslutningen.






På parkeringen har vi letat efter och klippt ur j ur tidningar. Alla j har sedan limmats på i ett större J.
Titta får ni se!


31 maj 2017

Östergötlands museum

Nu har alla våra tre ettor varit på Östergötlands museum. Besöket var en del i skolans deltagande i projektet 'Skapande skola'. Vi tog bussen till och från resecentrum och gick den korta biten upp till museet. Väl framme möttes vi av Caroline som på ett fantastiskt sätt styrde upp besöket. Vi samlades framför fyra olika konstverk och samtalade om dem. Våra elever var jätteduktiga på att reflektera, tänka och tycka om konstverken. Vi har inte fotat av hela konstverken eftersom det finns regler för fotografering av konstverk men delar av dem får vi visa.











Efter konstvisningen smakade frukten bra och med ny energi satte vi igång att skapa egna konstverk. Ett papper skulle delas in i tre delar och i varje del skulle vi måla något som representerar en känsla.



















Både personal och elever var mycket nöjda med besöket, vilket elevernas utvärdering visar. För att sammanfatta det säger vi kort och gott att det var TOPPEN!


































30 maj 2017

Geobräden

På ett geobräde kan man göra många olika geometriska figurer. Vi använde både 'riktiga' geobräden med 'riktiga' gummiband och digitala bräden. När vi arbetade med det riktiga brädet skulle vi läsa oss till vilken figur vi skulle forma och rita av den på ett prickpapper. På det digitala brädet var uppgiften att göra likadana figurer som fanns som förlaga. Det här var en rolig och uppskattad övning som vi säkert kommer att göra igen!