På veckans engelska lektion utmanas eleverna, de ska i par läsa enklare texter, följa instruktioner och svara på tillhörande frågor. Vi börjar med att läsa texten gemensamt och översätta den.
Eleverna får sedan i par arbeta med två arbetsblad.
På det första arbetsbladet ska de läsa, översätta och följa instruktionen.
På det andra arbetsbladet ska eleverna läsa, översätta och kryssa i om påståendet är sant eller falskt.
Det är dags att skriva faktatext igen. Den här gången handlar texterna om bronsåldern. Vi har förberett skrivandet genom att läsa faktatexter, göra arbetsblad och sett film. Som alltid skriver vi utifrån nyckelord, stödord, som vi samtalar om innan vi börjar skriva.
Å-ljudet stavas oftast med å om den har en vokal som är ”lång” och med o om vokalen är ”kort”. Det är en enkel grundregel att lägga på minnet. Sen kommer vi till undantagen och upptäckte vi är många!
På veckans No lektion lägger vi fokus på området sömn. Vi börjar med att gå igenom en power point med sömnfakta, vilket skapade många intressanta diskussioner.
Eleverna får sen i mindre grupper diskutera och analysera sina sömndagböcker.
De får sedan i samma grupper förbereda en presentation i pickcollage där de ska skriva ner sina bästa sömntips. De ska få redovisa detta nästa vecka.
På tekniken den här veckan får eleverna göra klart sina fordon. Det blir otroligt fina och kreativa konstruktioner som bygger på deras design och skiss som de gjort tidigare.
Inför dom nationella proven är det viktigt att få öva och repetera de olika arbetsområden som vi har jobbat med tidigare. I veckan har eleverna fått mäta med avbrutna linjaler. Det var inte helt enkelt utan barnen fick klura och tänka ut bra strategier.
Ett sätt var att hoppa ”skutt” på linjalen.
Vi samtalade efteråt i grupperna om hur man kunde göra och en del tänkte linjalen som en tallinje, t.ex. hur långt är det mellan talen 8 och 10 på tallinjen.
Det var en mycket givande uppgift och vi hoppas att barnen tar med sig tipsen till framtida uppgifter.