8 februari 2019

Flottbyggande norrman

Så var det dags för veckans höjdpunkt för många av våra elever, Grej of the day. 



Visst handlade det om Thor Heyerdahl. Den norska marinbiologen, upptäcksresande och författaren själv. 
Grejen hade fokus på Thors resa från Sydamerika till Polynesien med flotten Kon-tiki. 
Be gärna barnen berätta vad de kommer ihåg! 



















7 februari 2019

My pet

På veckans engelska lektion utmanas eleverna, de ska i par läsa enklare texter, följa instruktioner och svara på tillhörande frågor. Vi börjar med att läsa texten gemensamt och översätta den.



Eleverna får sedan i par arbeta med två arbetsblad. 
På det första arbetsbladet ska de läsa, översätta och följa instruktionen.







På det andra arbetsbladet ska eleverna läsa, översätta och kryssa i om påståendet är sant eller falskt. 
De ska också fylla i luckorna i texten.






6 februari 2019

Faktatext bronsåldern

Det är dags att skriva faktatext igen. Den här gången handlar texterna om bronsåldern. Vi har förberett skrivandet genom att läsa faktatexter, göra arbetsblad och sett film. Som alltid skriver vi utifrån nyckelord, stödord, som vi samtalar om innan vi börjar skriva.











Å-ljudet

Å-ljudet stavas oftast med å om den har en vokal som är ”lång” och med o om vokalen är ”kort”. Det är en enkel grundregel att lägga på minnet. Sen kommer vi till undantagen och upptäckte vi är många!











Varför behöver man sova?

På veckans No lektion lägger vi fokus på området sömn. Vi börjar med att gå igenom en power point med sömnfakta, vilket skapade många intressanta diskussioner. 





Eleverna får sen i mindre grupper diskutera och analysera sina sömndagböcker.





De får sedan i samma grupper förbereda en presentation i pickcollage där de ska skriva ner sina bästa sömntips. De ska få redovisa detta nästa vecka.












5 februari 2019

Vi fortsätter med våra modeller!

På tekniken den här veckan får eleverna göra klart sina fordon. Det blir otroligt fina och kreativa konstruktioner som bygger på deras design och skiss som de gjort tidigare. 












Vi mäter med trasiga linjaler

Inför dom nationella proven är det viktigt att få öva och repetera de olika arbetsområden som vi har jobbat med tidigare. I veckan har eleverna fått mäta med avbrutna linjaler. Det var inte helt enkelt utan barnen fick klura och tänka ut bra strategier. 
Ett sätt var att hoppa ”skutt” på linjalen. 
Vi samtalade efteråt i grupperna om hur man kunde göra och en del tänkte linjalen som en tallinje, t.ex. hur långt är det mellan talen 8 och 10 på tallinjen. 
Det var en mycket givande uppgift och vi hoppas att barnen tar med sig tipsen till framtida uppgifter. 




4 februari 2019

Bråk och läsförståelse

Vi har fortsatt att jobba med bråk och även fått in lite läsförståelse i arbetet. 
 Barnen har fått samarbeta och läsa en text om ”Bråkgatan”. Tillsammans skulle de sedan måla en bild, enligt den instruktion som de hade läst. 
Det var inte helt lätt, hur menar man med 1/4 av 8 hus? Hur många människor ska jag rita då?
Hur stor del är 3/4 av alla husen? Där ska jag rita bilar... 
Det blev många diskussioner bland eleverna och uppgiften var mycket givande för både läsförståelse och matematik.