15 mars 2019
Gul sten......
.........är ju Yellowstone på engelska. Idag har vi lärt oss om nationalparken med samma namn som ligger i USA och som står med på UNESCOS världsarvslista. Vi har på så sätt också lärt oss mer om gejsrar, vulkaner och heta källor.
14 mars 2019
Lego-matte
Förra veckans Grej handlade ju om Lego så det spann vi i veckan vidare på. Eleverna satt i par och varje par fick 20 legobitar, 10 bitar var i likadana uppsättningar. En i paret skulle bygga ihop bitarna och samtidigt beskriva för kompisen hur denne skulle göra. Målet var att båda skulle sätta ihop bitarna lika. En lustfylld övning som verkligen tränar förmågan att beskriva och kommunicera. Efter byggandet fortsatte eleverna att arbeta med legouppgifter i ett häfte.
Vi lär oss om hjulet
På tekniken kommer vi under kommande veckor arbeta med de mäktiga 5, fem av våra vanligaste maskiner som alla hjälper oss utföra vårt arbete på ett enklare sätt. Denna vecka fokuserar vi på hjulet.
Nästa vecka kommer vi fokusera på två maskiner från de mäktiga fem -
Eleverna får först lyssna till en text om hjulet, de får sedan läsa samma
text enskilt. De får i sin egenskapade bok limma in en bild på hjulet samt texten.
De ska skriva egna meningar om hjulet utifrån texten och måla en egen bild på ett hjul de
känner igen från deras vardag.
Nästa vecka kommer vi fokusera på två maskiner från de mäktiga fem -
Hävstången och skruven.
13 mars 2019
Mäta
Det gäller att ha koll på linjalen och ha tungan rätt i munnen för att mäta exakt rätt. På matten så handlar det om just mätning och vi har också gått igenom begreppen punkt, linje och sträcka. Vad var skillnaden mellan en sträcka och linje nu igen?
Här mäts det för fullt.
12 mars 2019
Lilla aktuellt
Efter nationellt prov är det skönt att titta på Lilla Aktuellt och snaska på sin frukt. Idag handlade det bland annat om Internationella kvinnodagen, jämställdhet i samhället och dålig luft runt i världen.
Kroppens organ
Nu börjar vi med ett nytt område på No:n - kroppens organ. Vi börjar med att eleverna får utvärdera det arbetsområdet vi arbetat med under de senaste veckorna, de får visa vad de lärt sig och utvärdera hur det känns.
Vi fortsätter med att eleverna får visa sina förkunskaper kring kroppens organ, de får på en tom kropp rita och skriva de organ som de redan kan. Detta gör vi för att eleverna själva ska kunna se på sin utveckling när vi avslutar området.
Vi fortsätter med att titta på en bild med några av kroppens organ, samma bild
Nästa vecka kommer vi arbeta vidare med kroppens organ och fokusera
Vi fortsätter med att eleverna får visa sina förkunskaper kring kroppens organ, de får på en tom kropp rita och skriva de organ som de redan kan. Detta gör vi för att eleverna själva ska kunna se på sin utveckling när vi avslutar området.
Vi fortsätter med att titta på en bild med några av kroppens organ, samma bild
får eleverna limma in i sin arbetsbok.
Nästa vecka kommer vi arbeta vidare med kroppens organ och fokusera
lite extra på lungor och magsäck.
När man är klar med NP...
Nu är vi mitt uppe i nationella prov-perioden. När vi gör proven blir det ibland lite tid över, medan man vänta på att klasskamraterna blir klara. Vi har då fixat en gott och blandat lista som barnen får välja mellan när de är klara med provet.
Mandalas...
Räknemåla...
Läsa lådboken...
Eller iPad och olika styrda spel/övningar... är sådant som barnen har att välja mellan.
11 mars 2019
Lyckokakan
Vi har börjat läsa en ny högläsningsbok i en helt annan genre än genren ”Edward Tulanes fantastiska resa” tillhör. Nu läser vi en riktigt humoristisk bok, ”Lyckokakan” av Kerstin Lundberg Hahn. Efter en presentation av författarinnan förutspådde vi bokens handling utifrån titel och bild. Vi passade också på att prata om vad en lyckokaka är.
Vi läste tre kapitel i vilka vi fick träffa Oscar och hans pinsamma familj. Sedan var det dags att skriva i läsloggen.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)