29 september 2017

Diamant


Diamant var det ju så klart! Många gissade rätt på vad Grej of the day skulle handla om. Vi höll i en kort presentation om diamanter och vi såg en kort film om världens 10 mest värdefulla diamanter.


Efter presentationen skulle eleverna dokumentera det de lärt sig om diamanter i sin Grej of the day-bok.



På måndag kommer en ny ledtråd!




28 september 2017

Näringskedjor

OIdag började vi prata om näringskedjor i naturen på NO- lektionen. Vi lärde oss några svåra begrepp som näringskedja, producent, konsument och toppkonsument.
Vi satte sedan ihop en näringskedja med bilder. De som ville fick sedan rita en egen näringskedja. Titta så fint! 



Veckans ledtråd till Grej of the day

Det har funderats och klurats under veckan! Vad ska vi lära oss mer om imorgon när vi har det första 'Grej of the day'-tillfället? Vi längtar!


Kunskap är coolt!

27 september 2017

Detektiven Sally Smart

Under två veckors tid har barnen i färgrupperna fått gå ner till vårt skolbibliotek, där Magnus har berättat om bokgenren deckare. Vad är en deckare? Vad kännetecknar genren? Känner vi igen några detektiver? Har barnen läst någon deckare? Detta var frågor som diskuterades. 
Idag var det dags att lära känna den supersmarta detektiven Sally Smart. Sally driver en liten detektivbyrå, men har inte haft ett fall att lösa under en längre tid, men så plötsligt stormar en man in på Sallys kontor och skriker: Min hund Piffy är borta?


Ja, detta var upptakten på höstens svenskatema. Vi kommer att arbeta med deckare på olika sätt och vi kommer också att få gå i Sally Smarts deckarskola. Först och främst ska vi läsa klart fallet med den försvunna hunden Piffy, där barnen kommer att få vara med i textsamtalen och klura ut vem/ vilka som är skyldiga.

Efter att vi hade läst första kapitlet fick barnen vara läsfixaren konstnären. De fick skapa en inre bild av hur de trodde att Piffy såg ut, hur pälsen kändes, samt Piffys egenskaper. Barnen ritade den inre bilden och nästa steg blir att skriva en text som passar till.
















Algebra

Javisst har vi arbetat med algebra! Det gjorde vi redan i år 1 när vi tränade på dolda tal eller vad är värdet i figuren? På dagens problemlösning så kände barnen igen uppgifterna och tog sig an kluringarna med stort engagemang. Det fanns fyra olika nivåer att välja på så att alla fick en lagom utmanande uppgift att lösa. Var det riktigt klurigt så kunde man naturligtvis använda plockisar.


26 september 2017

Diamantjakten

Varje tisdag arbetar vi med läsläxan på olika sätt. Dels efterarbetar vi den text som barnen har haft i läxa och dels så förbereder vi den nya läxan. Idag pratade vi om rubriken på kapitlet och funderade på vilka andra rubriker som skulle kunna passa. Vi var också spågummor och gissade vem/vilka eller vad som flyttar in i ödehuset. Barnen hade många gissningar: den gamla damen,  Cesar, Olle, ett spöke.
Det blir riktigt spännande att få veta.



25 september 2017

Positionssystemet

Med hjälp av ett enkelt spel övade vi idag på positionssystemet. Spelet fanns i tre nivåer, ental - tiotal, ental - tiotal - hundratal samt ental - tiotal - hundratal - tusental för de som ville ha riktig utmaning. Spelet uppskattades mycket. Kanske något att spela hemma? Eleverna kan förklara reglerna! 😉




Trivselenkät

För att eleverna ska trivas på vår skola genomför vi en gång per termin en trivselenkät. Barnen får svara på frågor och uttrycka hur de känner på olika platser och i olika situationer på skolan. På bilden nedan ser ni några exempel på frågor i enkäten. Nu återstår det att sammanställa resultaten.