20 oktober 2017

Vi lär oss om luft

Therese fortsätter att lära oss en massa intressant om luft. Vi såg en film där vi fick lära oss mer om bland annat begreppen syre, koldioxid och lufttryck. De som ville fick anteckna i en tankekarta under tiden. Nästa vecka ska vi genomföra experiment! 




Mikroliten hjälpare och stjälpare...



... var veckans ledtråd i Grej of the day. Det var en klurigare ledtråd än de tidigare men det kom många kloka gissningar på vad det kan vara. Rätt svar var förstås:
Ämnet känns extra angeläget i dessa sjukdomstider och det var mycket kunskap som eleverna snappade upp! 





19 oktober 2017

Nytt NO-tema

I veckan introducerades ett nytt NO-tema. Vår lärarstudent Therese håller i dessa lektioner och hon började lektionen spännande. Therese hade med sig en stor säck med något i.. vad kunde det vara? Eleverna fick klämma och känna på säcken, sedan kom det lite olika gissningar. Luft, helium, syre? 
Visst var det luft i säcken! Men vad vet vi om luft då? Therese och eleverna gjorde en tanlekarta tillsammans. 

Efter detta genomförde vi ett experiment. Två släta papper skulle släppas från en högre höjd, vad hände? Vad händer sedan om man knögglar ihop ett papper och släpper de bägge papprena igen?
Jo, det ihopknögglade pappret landar fortare på golvet och åker rakt ner. Varför? Jo, pga lufttrycket! Det kommer vi att prata mer om framöver.

Till slut fick en elev ta på sig en plasthandske. Det var ju inget krångligt, men vad hände om handsken var i en glasburk? Det var mycket svårare, nästintill omöjligt att få på sig handsken. Varför? Jo, lufttrycket..  



Måltidens dag

Idag firade vi måltidens dag i skolan. Det bjöds på helstekt fläskkotlettrad från Blackerts gård i Skänninge, gräddsås, rostad kulpotatis, äppelmos och pressgurka. Alternativ denna dag var fisksoppa. Smarrigt!  

18 oktober 2017

Spökigt bibliotek och genreutmaning

Titta vad fint biblioteksrådet har pyntat vårt bibliotek. 





På höstlovet kan också barnen delta i en genreutmaning där man uppmanas att låna och läsa en bok i en genre som man inte brukar läsa. Nästa vecka kommer barnen få möjlighet att låna bok och ta hem arbetsbladet nedan. Alla deltagare i läslovsutmaningen är med och tävlar om fina bokpriser. 


Vi kommer också att ha en genreröstning på skolan, där vi ska rösta fram Harvestadsskolans favoritgenre.


Problemlösning

Titta vilka fina vägvisare som numera finns i våra klassrum!

Om vi tittar lite närmare på skyltarna ser vi att de påminner oss om olika strategier vi kan använda vid problemlösning.
Den mest användbarts strategin på dagens problemlösning var gissa och pröva. Det var en lagom klurig problemlösning. Det var lätt att förstå hur man skulle göra men hade man verkligen kommit fram till det lägsta talet i den översta lådan?




17 oktober 2017

Frågor på ytan

Att svara på frågor och att vara nyfiken och ställa egna frågor är något som vi arbetar med när vi läser olika slags texter. Det finns tre olika frågetyper som vi pratar med barnen om:



Vi har börjat med den enkla typen av frågor som vi kallar "på ytan frågor" där man hittar svaret i texten. I dag har barnen fått arbeta med "på ytan frågor" på det stycke de hade i läsläxa.






Veckopeng och månadspeng

Vilket är bäst veckopeng eller månadspeng? Vad är rimligt att få i veckopeng/månadspeng när man är 7-9 år? Ska man göra något hemma får att få veckopeng/månadspeng?

Detta är frågeställningar som vi diskuterar på veckans SO lektion. Oj, vad många tankar och reflektioner eleverna hade! Det skulle inte förvåna oss om flera av barnen kommer hem och pratar pengar med er. Vi har också diskuterat att det är viktigt att ha goda argument för att t.ex höja sin vecko- eller månadspeng. 

Tillsammans gjorde vi en sammanställning i en tabell hur många som har vecko/ månadspeng, får pengar vid behov eller inte får pengar alls. Undersökningen var anonym så klart.





16 oktober 2017

Game on!

Vi "levlar" upp för fullt när det är Vektordags. Allteftersom spelet går framåt så höjs svårighetsgraden och spelet känner av när eleven kan/ bör få mer utmaning. Alla arbetar på i sin takt på den nivå man befinner sig.
Så här kan det se ut!