12 oktober 2018

Fantastisk cirkusföreställning!

Våra elever bjöd idag varandra och skolans femmor på en fantastisk cirkusföreställning! De klarade sina uppträdanden med bravur! 
En stor anledning till att våra elever vågade och lyckades beror på Marcus. Han har varit en suverän cirkuslärare! Som extranummer bjöd han oss på några trolleritrick.









Vi bygger vidare!

Eleverna bygger vidare på sina fantastiskt fina rum! Dom utgår från sina planeringar och sina skisser och rummen blir otroligt fina, detaljrika och fantasifulla. Här kommer ett smakprov i bilder:











Vi bygger vidare även nästa vecka :) 

Trevlig helg från oss! 

11 oktober 2018

Algoritmer, algoritmer och ännu mer algoritmer...

Det är verkligen intensivträning av algoritmer den här veckan i skolan. Vi har räknat subtraktionsalgoritmer och att växla över noll. Vi har också räknat additionsalgoritmer med tre termer. Till en början verkade detta kanske lite klurigt men- övning ger färdighet. Barnen har blivit så duktiga! Nästa vecka väntar bedömningar på detta. 










10 oktober 2018

Den magiska kappan

Vi närmar oss slutet på vår härliga, mystiska högläsningsbok Den magiska kappan. Det är ju Katarina Genar som besökte oss i måndags som är författaren. Vi använder oss av läsfixarna och arbetar i vår läslogg med uppgifter kopplade till bokens kapitel. 
Här har vi varit konstnärer och skapat oss inre bilder av en nyckel som huvudpersonen hittar i kappans ficka.













 





Ännu mer cirkusskola!

Vår roliga cirkusskola på Bogestadsskolan har fortsatt den här veckan. Vi fick använda alla roliga jongleringsföremål igen men också jonglera tillsammans hela klassen med årtpåsar. Det var riktigt kul! Ett nytt inslag var att hopp på satsbräda och även över en mjuk plint. Då var det full fart, vilket man ser på bilderna. Varenda bild blev suddig! 
På fredag ska vi visa varandra och klass 5 de nummer vi övat in.

































Vi gör blandningar och lösningar!

På veckans NTA lektion får eleverna beskriva tre fasta ämnen: grus, papper och salt. De får också testa att göra två blandningar och en lösning. 

Vi börjar lektionen med att eleverna får limma fast lite av de tre ämnena på ett observationspapper. De får sedan observera ämnena, deras egenskaper samt i deras grupper diskutera en hypotes för vad som kommer hända när man lägger ämnena i vatten. Jag sammanställer leverans tankar på ett gemensamt arbetsblad. 







Eleverna får sen hälla i ett material i taget i varsitt vattenglas och observera hur det ser ut innan och efter omrörning. 







Eleverna upptäcker att saltet försvinner och vi diskuterar skillnaden mellan en blandning och en lösning. 
Vi sparar glasen med innehållet, något vi ska jobba vidare med nästa NTA lektion.

9 oktober 2018

Faktatext om dinosaurier

Vi har påbörjat ett arbetsområde där vi skriver faktatexter om dinosaurier. Vi har repeterat strukturen för faktatext med rubrik, underrubriker och passande bilder. Alla elever har valt en dinosaurie som de vill veta mera om och sedan har de börjat läsa i böcker och på nätet. Man ska hämta fakta från minst två olika källor, en bok och en sida på nätet. Samtidigt som eleverna söker fakta skriver de upp stödord/nyckelord under fem givna underrubriker t.ex. utseende, föda och försvar/fiender. Det är viktigt att komma ihåg att skriva upp vilken källa man använt. När stödorden är klara börjar arbetet med att skriva ihop den egna faktatexten. Bilder från arbetet kommer i ett annat inlägg framöver.



8 oktober 2018

My favorite sport is...

På engelskan den här veckan jobbar vi vidare med området sport genom att lyssna på sång, spela memory och börja göra varsin presentation av My favorite sport is...

Eleverna får tillbaka bedömningsuppgiften som handlade om Numbers och samtliga elever har visat på väldigt goda resultat! Det blir extra roligt när de själva kan se deras utveckling genom att jämföra med första gången de fick skriva siffrorna. 

Vi börjar lektionen med att lyssna på sången the favorite sport song där det tas upp namn på olika sporter samt meningen My favorite sport is, ett uttryck vi kommer arbeta vidare med.






Vi fortsätter lektionen med att eleverna får spela memory i grupper, både för att lära sig nya begrepp kopplat till sport men också för att träna påuttal.







Eleverna får också börja med varsin presentation av sin favoritsport, där de både ska måla en bild och skriva några enklare meningar. Vid ett senare tillfälle kommer eleverna få presentera det för varandra i mindre grupper.



Katarina Genar

Äntligen var dagen här så vi fick besök av Katarina Genar! Vi hade förberett oss innan genom att läsa några av hennes böcker och genom att fundera ut frågor kring hennes böcker och författarskap.
Katarina berättade handlingen ur några av hennes böcker och vi blev sugna på att läsa dem! De verkar så spännande!
Katarina läste ett kort stycke ur boken ”Röda spår” och visade sedan på hur hon använt våra fem sinnen för att beskriva saker. Det var ett av hennes skrivstips till oss, utgå från våra fem sinnen.
Hennes böcker om Mystiska skolan är också omtyckta och Katarina var extra glad över att en av dem nu har blivit översatt till arabiska. 




När Katarina berättat klart och vi ställt många av våra frågor skrev hon autografer så pennan glödde.






Besöket var mycket uppskattat!