31 augusti 2018

Upp och ner, pirr i magen!

Ja vad är det som går upp och mer och pirrar i magen? Berg- och dalbanor såklart och idag har vi grejat om dessa åkattraktioner. Vi har lärt oss att det började i Ryssland där man åkte på speciella isbanor med slädar och att gruvarbetare i Usa tjuvåkte på kolvagnar efter arbetsdagens slut. Vill ni veta mer så får ni fråga era barn. Vi tränar ju på att skriva tankekartor och idag gjorde vi den tillsammans, men nästa fredag får man försöka sig på att göra en egen.
















30 augusti 2018

Veckans stationer

Stationsmatte är ett uppskattat inslag på mattelektionerna. Ibland gör vi stationer där eleverna får träna samma sak, ex. klockan fast på olika sätt. Ibland, som den här veckan, använder vi stationerna till att repetera och träna olika delar inom matematiken.




Vi har märkt att många elever glömt bort hur bråk fungerar så då gjorde vi en station där man fick öva bråk. 


Vi har också märkt att multiplikationstabellerna behöver nötas så det fick man göra på två stationer. På den ena med hjälp av en övning på lärplattan och på den andra skulle man lägga ett multiplikationsdomino. Vi skickade dessutom hem en matteläxa med multiplikationstabellerna med förhoppning om att eleverna kan träna lite hemma också.




Den fjärde och sista stationen var en mätövning. I par skulle man hjälpas åt att möta olika kroppsdelar. Lite klurigt så det var tur att man fick hjälpas åt!









29 augusti 2018

Partier........

.......partiledare och partisymboler har barnen sökt och letat efter i tidningen 8 sidor. Det är en nyhetstidning för barn och ungdomar som vi kommer att använda oss av framöver. 8 sidor har gett ut en specialtidning som handlar om det stundande valet och den har barnen använt i veckan. Vi har också tittat på lilla aktuellt där vi har fått veta lite mer om de partier som sitter i sveriges riksdag. Det var många som ville läsa i tidningen istället för i lådboken. Härligt med intresserade elever😃










Ett äventyr

Ett arbete som vi startar upp med i svenska är att skriva berättande text. Därför repeterar vi strukturen för en narrativ (berättande) text med samma modell som vi använde i år 2.
Att kunna skriva en text med röd tråd är ett av kunskapskraven i svenska för år 3. SPUNK, stor bokstav och punkt är också ett kunskapskrav liksom att kunna stava för eleven vanligt förekommande ord. Det är alltså det som vi kommer att träna när vi skriver våra texter på temat Ett äventyr.
Innan vi börjar skriva planerar vi våra texter i en för eleverna välbekant mall.


Nästa steg är att skriva texten. Eleverna fick välja att skriva för hand eller på lärplattan.


Våra texter är inte färdiga än. Vi ska skriva mer och sedan bearbeta dem. Vi kommer precis som vi brukar använda våra checklistor.








28 augusti 2018

NTA - förändringar

På dagens NO-lektion startade vi upp terminens tema som är förändringar. Detta tema kommer omfattas av en NTA låda (Naturvetenskap och teknik för alla) där vi kommer genomföra olika experiment som berör förändringar. 

Idag diskuterade vi vad förändringar är genom att eleverna fick sitta i mindre grupper och prata kring frågorna:

• Vilka fasta ämnen ser ni på bilderna?
• Vilka vätskor ser ni?
• Hur kan ämnena förändras?

Vi diskuterade sedan deras tankar i helklass.


 
Eleverna fick sedan göra ett enskilt arbetsblad där de fyllde i svaren vi diskuterat. 


Nästa vecka kommer vi börja med det första uppdraget i NTA lådan!

Slyngad tross

På textilslöjden i veckan har eleverna tränat finmotorik. 
”Slyngad tross” stod som uppgift.
Efter att ha ett en instruktionsvideo fick eleverna börja jobba. 


Det var full aktivitet! 




Det var lite klurigt, men när eleverna kom på hur man skulle göra så producerades det nyckelringar på löpande band. Se så fina dom blev! 






Min teknikbok

På dagens tekniklektion började vi skapa våra framsidor till ”Min teknikbok” där dokumentation var i fokus. Eleverna fick välja utifrån 4 mallar eller skapa sin egen mall. De fick sedan klippa ut bilder från olika tidningar som de fyllde mallarna med. Det blev härlig aktivitet i klassrummet och detta arbete kommer fortsätta även nästa vecka på tekniklektionen.








27 augusti 2018

Handstilsträning

I trean kommer vi att alternera vårt skrivande mellan penna och lärplatta. Idag övade vi på att skriva med snygg, läslig handstil på raderna i en skrivbok. Innan vi kunde börja skriva var vi tvungna att kasta om otrden i meningarna för de hade hamnat helt fel!