Vi har noga gått igenom arbetsordningen och barnen har fått en egen mapp och ett arbetsschema att följa. Alla var superkoncentrerade och gjorde sitt allra bästa för att spåra bokstaven på rätt sätt. Först tränar man på iPad, sedan på papper, efter det i skrivbok, sedan kontrollerar man med hjälp av en checklista och till slut visar man upp sina tjusigaste bokstäver i handstilsloggen.
1 september 2017
Skriva bokstaven C
Idag började skrivarbetet med den första bokstaven som tillhör gruppen motsolar, nämligen C.
31 augusti 2017
Kvalitetsarbetet fortsätter
När vi hade gjort det så frågade vi barnen om den fjärde mandalabilden, den som nästan alla tyckte var bäst, gick att utveckla och förbättra ytterligare. Många tyckte nej och några tyckte ja. Jovisst går den att utveckla ytterligare menade fröknarna, och så sattes en femte mandalabild upp på tavlan. Wow.....ååååå....sååå fin var den spontana reaktionen.
- Den lyser!
- Den ser tredimensionell ut!
- Den liksom lever!
Härliga reflektioner från barnen. Vi pratade om nyanser, blandning av färger och skuggteknik.
Nu var alla redo för nästa steg, att ge en kompis mandalabild två stjärnor och en önskan med hjälp av det vi kommit fram till på tavlan. Arbetet gick strålande. Nästa vecka kommer eleverna få återkoppling på sitt mandala av sin kompis.
Skrivträning med penna
Det har blivit dags att börja skriva med penna. Vi kommer att följa ett upplägg där man först övar bokstävernas grundformer. Det finns fem kategorier som vi ska arbeta oss igenom:
Grundformen som vi börjar med är motsols cirklar. Allra först gör vi formen i luften med våra 'luftpennor' och därefter gör vi formen på borden med ett finger. Nästa steg är att göra formen stort på ett papper. Vi pratade mycket om vikten att vara noggrann och att öva tills man känner sig säker.
Därefter tränade vi på våra små whiteboards och på lärplattan.
Till sist var vi redo för att göra ganska små motsols cirklar.
Hösten
Imorgon är det september och den första höstmånaden. På veckans NO lektion har vi pratat om hösten och vad som kännetecknar årstiden. Vi har också målat fina höstträd.
30 augusti 2017
Stationsmatematik
Barnen är vana från år 1 att arbeta i olika stationer. I veckan har vi haft stationsmatematik som har handlat om addition. Barnen kom snabbt in arbetssättet och vad vi såg på utvärderingsbollarna efteråt så tycker många om detta arbetssätt. Elevinflytande är viktigt, så visst kommer vi att ha fler stationslektioner framöver. Så här såg det ut på veckans arbetspass.
My English buddy!
Vilken glädje på veckans engelskalektion när alla barn fick varsin liten kompis. En liten kompis som pratar engelska. Barnen fick namnge krabaten samt bestämma ålder och ursprung. Denna lilla kompis kommer att dyka upp på fler lektioner framöver.
29 augusti 2017
Vi repeterar huvudräkningsstrategier
Ja, lite ringrostig blir man allt på sommarlovet så denna vecka repeterar vi smarta huvudräkningsstrategier för addition. Här komme de:
Vi har också spelat additionsbingo upp till 20.
28 augusti 2017
Textsamtal
Som inledning på vårt arbetsområde om livet för 100 år sedan läste vi första kapitlet i Barnen i Bullerbyn högt. Efter läsningen diskuterade vi texten:
- Vem är det som berättar?
- Kommer fler personer till tals?
- När utspelar sig handlingen? Hur vet vi det?
- Var utspelar sig handlingen?
- Hur beskrivs pojkar och flickor i texten? Behandlas alla lika?
- Varför tror du att Lisa tycker bättre om Anna än Britta?
När vi var klara såg vi en kort trailer till filmen Barnen i Bullerbyn. Då 'tog vi på oss' våra historiska glasögon och funderade kring likheter och skillnader mellan livet förr och nu. Det var många kloka tankar som lyftes.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)