25 januari 2019
Malala
Ledtråden ”ung pristagerska” var lätt. Eleverna mindes Malala efter grejen som handlade om Nobel. Hennes liv och engagamang för barns rättigheter berörde våra elever.
24 januari 2019
Division
Vi har på de senaste mattelektionerna gnuggat division. Vi har konstaterat att det är till stor hjälp att kunna multiplikationstabellerna när man räknar division. Det har blivit en en hel del nötande i matteboken så när vi plockade fram ett tärningsspel var det ett välkommet inslag.
Vad behöver du för att må bra?
Veckans no lektion har handlat om de fem grundläggande saker vi människor behöver för att må bra, kost, sömn, hygien, motion och sociala relationer. Tanken är att vi kommer arbete med ett område i taget under de kommande fem veckorna. Vi började lektionen med att se en kort film med tips på saker man kan göra för att må bra, så som sova, äta och motionera.
Elevernas uppgift blir sedan att välja ut fem egna saker som just dom behöver för att må bra, något de får skriva och måla på ett arbetsblad.
Nästa vecka kommer vi fokusera på kost och vilken mat kroppen behöver för att må bra.
Vi fortsatte lektionen med att kortfattat gå igenom och prata om de fem saker vi behöver för att må bra utifrån en power point.
Elevernas uppgift blir sedan att välja ut fem egna saker som just dom behöver för att må bra, något de får skriva och måla på ett arbetsblad.
Nästa vecka kommer vi fokusera på kost och vilken mat kroppen behöver för att må bra.
Abcdef........
Idag har vi repeterat och tränat den alfabetiska ordningen. Eleverna fick bokryggar som de skulle klippa ut och lägga i alfabetisk ordning efter författarens efternamn. Till sist fick de " ställa" in böckerna i bokhyllan. Lite klurigt blev det allt när några författe hade efternamn som började på samma bokstav.....och andra bokstaven också var samma. Ja, då fick man sortera efter tredje eller fjärde bokstaven.
23 januari 2019
Vi skapar en design!
Under förra veckans tekniklektion fick alla 3:or ett brev från Bilan Fordsson, Vd på futures cars. Han bad eleverna om hjälp med att skapa en design till vårens fordonsmodeller, vilket direkt skapade stort engagemang och kreativitet.
De började med att beskriva och måla upp sin design på ett arbetsblad.
Den här veckan får eleverna föra över sin design till en skiss, antingen genom att utgå från en mall eller genom att göra en egen skiss av sitt fordon.
Under nästa veckas tekniklektion ska eleverna få konstruera sina fordon utifrån varsin toalettrulle.
De började med att beskriva och måla upp sin design på ett arbetsblad.
Den här veckan får eleverna föra över sin design till en skiss, antingen genom att utgå från en mall eller genom att göra en egen skiss av sitt fordon.
Under nästa veckas tekniklektion ska eleverna få konstruera sina fordon utifrån varsin toalettrulle.
Så de får gärna ta med sig toalettrullar som vi kan använda till våra konstruktioner.
Riktigt kluriga kluringar...
Nu när barnen verkligen kommit in i tänket med kängurumatten som vi jobbat med, problemlösning, så valde vi att höja svårighetsgraden till den här veckan.
Barnen jobbade två och två med problemen och fick träna på att samarbeta och hjälpa varandra. Det var härligt att se det stora engagemanget hos eleverna och efteråt var det i stort sätt alla tummar upp vid utvärderingen av hur det kändes att bli utmanad och att samarbeta med en kompis.
Vi kommer senare att gå igenom några av uppgifterna i klasserna, då eleverna får möjlighet att redovisa olika strategier och ge tips till varandra hur man kan lösa den här typen av problemlösning.
Trygghetsarbete
I våra klasser informerar vi om arbetet som skolans trygghetsteam leder.. Vi pratar om vilka vuxna som ingår i teamet, att det finns en skollag som vi måste följa och hur man som elev kan agera om man upplever att någon bli kränkt eller illa behandlad. Vi pratade vad en kränkning är och olika sätt man kan bli kränkt på. Vi diskuterade också vilka rättigheter man har som elev men också vilka skyldigheter man har.
22 januari 2019
Äntligen har vi mött Edward!
Vilken Edward kanske ni tänker? Edward Tulane - huvudpersonen i vår nya högläsningsbok!
Vi började ju oss med att gissa hur bokens framsida kunde se ut och vi skrev en baksidestext om det vi trodde att boken skulle handla om. Därefter hade vi ett samtal om känslor för just känslor är ett tema i boken.
Vi pratade också om bokens författare.
När det väl var dags att börja läsa var vi riktigt sugna. Vi fokuserade i början på beskrivningarna av Edward. Hur han såg ut och hur han beskrevs som ”person”.
Utvärderingen i en v klasserna visar att majoriteten tycker att boken har börjat bra.
21 januari 2019
Vi tränar inför....
.......inför utvecklingssamtalet. Barnen tränar för fullt vad de ska säga på samtalen som drar igång nu i veckan. Det är toppen att träna två och två och till hjälp har de en dagordning. I alla skrymslen och vrår tränas det.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)