16 mars 2018

Lika och unika

 Gissningarna var många, men rätt svar den här fredagen på Grej of the day var Downs syndrom. Detta då vi vill förbereda inför och uppmärksamma ”Rocka sockorna” som är onsdagen den 21/3. I Sverige har vi rockat sockor flera år och 2015 fick dagen extra mycket uppmärksamhet genom då 10-åriga Nathea från Vimmerby som ville uppmärksamma hur roligt det är med annorlunda. Hennes budskap: 
”Nu gör vi skolan och världen mer färgglad och mer kärleksfull!”










Adjektiv

Vi har arbetet med ordklasserna substantiv och verb tidigare och nu är det adjektivens tur. Vi pratar om hur viktiga dessa beskrivande ord är i olika slags texter. Det är orden som ger texten liv och vi ska verkligen strössla med adjektiven i allt som vi skriver. Det märks att barnen blir medvetna om detta och framförallt har vi sett det i deras rymdvarelstexter som de håller på att skriva.









Vi har samlat adjektiv som beskriver Pippi.


Läsläxan handlar om adjektiv.





Läsloggen

Vårt arbete med läsloggen har startat toppenbra! I veckan så har vi bland annat skrivit hur vi tycker att vår nya högläsningsbok Cirkusdeckarna har börjat. Det är ganska lätt att tycka olika saker till exempel att den är bra, spännande, läskig, rolig osv. Att kunna motivera sitt svar är däremot en aning klurigare och därför tränade vi på detta genom att slutföra följande mening:

Cirkusdeckarna har börjat...................därför att...............




















15 mars 2018

Ritskola

Vi ritar apor för just nu tränar vi ganska så intensivt på Mattematchen - eller 10 monkeys  som den också heter!









Globala målen

Ett av de globala målen är att det inte ska finnas någon fattigdom och det har vi pratat om klasserna i veckan. Vad är fattigdom? Hur kan vi göra för att minska fattigdomen i Sverige/i världen och samtidigt tänka på miljön? 
Barnen kom på att det finns massor saker som de själva kan göra, t.ex. sälja billigt eller skänka kläder, skor och leksaker som de inte längre använder, panta burkar och skänka pengarna till välgörenhet, äta upp den maten de tar till sig så att maten räcker till flera osv.  
Vilka kloka barn vi möter varje dag!







14 mars 2018

Vi har ett resultat........

.......... i Harvestadsskolans Bokfestival. Idag presenterades vinnaren i form av en IMovie som representanter från biblioteksrådet hade gjort. Vinnaren av 2018 års Bokfestival är........................


...................Harry Potter och dödsrelikerna. Tätt efter kom Guinness rekordbok och bronset tog Röda spår hem.



Här är hela finalgänget samlat.








Glasspinnar...

... kan vara användbart till mycket! Numera används de även på våra lektioner. Alla elever har sitt namn på en pinne och när vi vill slumpa elever drar vi en pinne. Alla kan inte alltid få säga vad de tycker tänker så det här är ett sätt att styra upp talutrymmet lite. Men det är också ett sätt att försöka få ganska tysta elever att prata lite mer. Vi gick ut lite enkelt och frågade om rätt låt vann melodifestivalen, en fråga alla verkade vilja få! När vi använder glasspinnarna har man alltid rätt att säga pass.





13 mars 2018

Mattematchen

Ni kanske kommer ihåg att vi var med i tävlingen Mattematchen - 10 monkeys förra året? Vi har såklart registrerat oss i år igen och samlar poäng genom att varje dag under några veckor framöver göra  olika matteövningar på 10 monkeys. Vi tränar olika saker varje dag och först ut var det klockträning som gällde. Imorgon nöter vi multiplikationstabellerna. 










12 mars 2018

Ny högläsningsbok

Vårt deckartema fortsätter och vi läser olika deckare som högläsningsböcker. Vi försöker ge så mycket inspiration som möjligt inför det kommande skrivandet av egna deckare. Idag introducerade vi den första boken i serien om Cirkusdeckarna.
Vi pratade om bokens författare och bokens illustratör.


Vi pratade om vad en prolog är och läste om bokens huvudpersoner. Sedan var det dags att förutsäga handlingen i första kapitlet.
Under läsningen av första kapitlet skulle alla lyssna efter ett ord som är nytt eller svårt att förstå. Om man inte tyckte att något sådant ord fanns skulle man lyssna efter ett ord som man tror att någon annan kan tycka är knepigt.

Efter det arbetade vi med orden för att skapa förståelse.