23 november 2018

Veckans Grej

Har ni någon gissning?

Ja visst! Visst är det:
Det var flera elever som önskat det lutande tornet i Pisa och det var intressant att lära sig mer om denna byggnad som finns med på UNESCOS världsarvslista.














Bildskapande i akvarell









Ma- stationer

Vid veckans mattestationer fick barnen träna multiplikation och area och omkrets. 
Det tillverkades multiplikationsblommor där man kommer att kunna använda blomman som man klippte ut för att träna sexans multiplikationstabell. 
Barnen fick hitta rätt väg, på fyran, åttan och sexans tabell. 

Till sist jobbade vi vidare med både area och omkrets. Vi pratade också mycket om enheten kvadratcentimeter som används när man mäter en yta/area och att den skrivs cm2. 









22 november 2018

Area

Efter omkrets kommer area.......
Vi tränar på att räkna ut area och ett sätt är att rita multiplikationsmattor. Kolla här!

Vi började med att man två och två fick skriva multiplikationsuttrycket till olika mattor samt räkna ut arean och ange den med korrekt enhet. Till denna övning använde vi våra miniwhiteboards.

Efter parövningen tränade man enskilt och ritade egna mattor.










Varghunden

Idag har vi efterarbetat texten om Varghunden och eleverna har fått besvara under ytan frågor. Det är frågor där svaret inte alltid finns i texten, det kan vara fler än ett svar, man får dra egna slutsatser och tänka/tro själv. 




Veckans ritskola passade utmärkt till läsläxearbetet, kolla här!






















21 november 2018

En önskan

Sedan ettan har vi övat på att skriva berättande texter med en tydlig inledning, handling och avslutning. Vi har lagt tid på att planera och strukturera innehållet innan vi börjat själva skrivandet. Målet är att eleverna ska få det sättet att tänka och strukturera som en naturlig del i sitt skrivandet. I veckan har vi skrivit berättande texter där eleverna inte fick den planeringstiden utan de skulle ganska direkt börja skriva utifrån ett givet ämne som var ”En önskan”.

För att ge inspiration högläste vi en text och samtalade kring den och dess bilder. Eleverna kunde sedan välja att skriva på tre olika sätt:
• En påhittad text om en önskan.
• En text som berättar om något de själva varit med om på temat en önskning.
• En återberättande text av det som vi högläst och samtalat kring.

Efter skrivandet skulle eleverna läsa igenom och tänka på allt som vi brukar bli påminda om att kontrollera med hjälp av en checklista. Nu ville vi se om våra elever mer självständigt klarar det. Till sist mailades texterna, skrevs ut och illustrerades om tiden räckte till.

På terminens sista Återkopplingstid kommer eleverna att få återkoppling på sina texter.











Vi jobbar vidare med animals!

Veckans engelskalektion börjar med att eleverna får utmana varandra i en Kahoot där de får se en bild på ett djur och sen ska svara på vad djuret heter på engelska. En väldigt uppskattad övning som visade på att eleverna lärt sig väldigt många djur. 







Lektionen fortsätter med att vi gör en ordorm tillsammans i klassen där eleverna även får träna på uttal. Innan vi startar igång ordormen går vi igenom uttal tillsammans. 



Vi avslutar lektionen med ett arbetsblad där eleverna ska hitta gömda djurnamn samt ett spel där de tränar uttal och begrepp.







20 november 2018

Vi separerar färger!

På veckans NTA lektion får eleverna testa ytterligare en metod för att separera ämnen. De får separera olika färger, en metod som kallas kromatografi.

Eleverna får en svart och en brun tuschpenna. De får göra en prick med varje färg på varsitt kaffefilter. Efter det får de droppa en vattendroppe i taget på varje färgprick och under tiden observera hur färgerna separeras. De olika färgerna löser upp sig och sprider ut sig på filtret. Den färg som löser sig bäst kommer först att följa med vattnet och hamna lämgst ut på filtret.

Innan experimentet fick eleverna göra en hypoteser för vad de tror kommer hända.





Det blev väldigt färgglada kaffefilter och eleverna blev fascinerade över hur färg kan separeras. Efter experimentet fick de ävem fylla i resultatet samt klistra dit en bit av det färgglada filtret.


Den svarta färgen:







Den bruna färgen:




Båda färgerna:






Längsta vägen

För att befästa multiplikationstabellerna kan man behöva öva på olika sätt. Idag spelade vi spel, längsta vägen.