Sedan ettan har vi övat på att skriva berättande texter med en tydlig inledning, handling och avslutning. Vi har lagt tid på att planera och strukturera innehållet innan vi börjat själva skrivandet. Målet är att eleverna ska få det sättet att tänka och strukturera som en naturlig del i sitt skrivandet. I veckan har vi skrivit berättande texter där eleverna inte fick den planeringstiden utan de skulle ganska direkt börja skriva utifrån ett givet ämne som var
”En önskan”.
För att ge inspiration högläste vi en text och samtalade kring den och dess bilder. Eleverna kunde sedan välja att skriva på tre olika sätt:
• En påhittad text om en önskan.
• En text som berättar om något de själva varit med om på temat en önskning.
• En återberättande text av det som vi högläst och samtalat kring.
Efter skrivandet skulle eleverna läsa igenom och tänka på allt som vi brukar bli påminda om att kontrollera med hjälp av en checklista. Nu ville vi se om våra elever mer självständigt klarar det. Till sist mailades texterna, skrevs ut och illustrerades om tiden räckte till.
På terminens sista Återkopplingstid kommer eleverna att få återkoppling på sina texter.