13 oktober 2017

Skapande skola

Precis som förra året deltar vår skola i projektet Skapande skola. Vi fortsätter arbeta med fjolårets tema som är identitet. Förra året ritade vi av oss själva på stora papper. I år ska vi avbilda en kamrat. Det är inte först och främst kamratens utseende som ska avbildas utan hens egenskaper ochintressen ska komma till uttryck i avbilden. Till vår hjälp har vi konstnären Esther.


Våra elever träffar Esther tre gånger i halvklass. Första tillfället som var igår och idag ägnades åt att skissa hur man tänker göra figuren (avbildningen). En stomme av ståltråd tillverkades också. Vi ser verkligen fram mot att se alla våra underbara elever som små lerfigurer!










Grej of the day

Veckans ledtråd nio liv var lätt att lista ut. De allra flesta gissade på katter.......och det stämde ju. Så idag har vi lärt oss mer om katter minsann och tjusiga tankekartor blev det. Kolla här!












12 oktober 2017

Det viktiga elevinflytandet

Hållbar utveckling diskuterar vi regelbundet med våra elever. För att komma ytterligare på djupet fokuserar varje årskurs på en aspekt av hållbar utveckling. Vårt fokusområden i år är skola och lärande. Diskussionen idag startade med repetition av det vi pratat om i ettan. Vad är egentligen hållbar utveckling?

Därefter fokuserade vi på hållbart lärande, hållbar kunskap.


Det blev mycket spännande och intressanta diskussioner i våra klasser.

Därefter övergick vi till att prata om skolans Vinterljus som kommer att gå av stapeln den 29 november. Boka redan nu in datumet dör då är ni välkomna till skolan sen eftermiddag.

Vinterljus är precis som det låter skolans variant av Vinterljus som Linköping haft i många år. Vi vill koppla samman våra ljusinstallationer med vårt arbete i hållbar utveckling, d.v.s. kunskap. Det är här elevernas inflytande kommer in. Vad kan vi, skola och fritids tillsammans, göra för installation? Det kom många kloka och bra förslag från eleverna så nu återstår att sålla och plocka ut något lämpligt. Vad det blir återstår att se!






Näringspyramider

Vårt arbete kring näringskedjor fortsätter och på veckans NO-lektion fick barnen göra näringspyramider. En kreativ uppgift där eleverna själva fick komma på näringskedjan och skriva den i pyramiden. 



11 oktober 2017

Koordinatsystem

Sally Smart, den kluriga detektiven, gav oss ett nytt uppdrag idag. För att kunna klura ut uppdraget behövde vi öva på koordinatsystem. Det gjorde vi genom att spela Sänka skepp. Det var lite klurigt, men vi klurade allt ut hur vi skulle göra till slut! 

    
När vi hade tränat en stund fick vi uppdraget av detektiven Sally. Det gick ut på att rita en karta över Härryda, där Sally Smart håller till. Eleverna fick välja om de ville rita bilder eller klippa ut bilder och klistra in i koordinatsystemet, kartan över Härryda. 




Poängjakt med vokaler

Vi jobbar vidare med vokalerna. Idag klurade vi på hur många riktiga ord man kunde göra då man stoppade in vokaler i ordet. Här tränade vi också på att skriva med pennan. Det blev många ord! Vi löste också ett hemligt meddelande från... ja, vem var det hemliga meddelandet ifrån egentligen? Testa att stoppa in vokaler på de tomma raderna så hittar du svaret! 


10 oktober 2017

Schablonmålning

Titta vilka härliga schablonmålningar vi gjort på bilden!




"


Textkopplingar

Just nu så pratar vi en hel del om textkopplingar. Vad menas med det då? Jo, precis som vi får inre bilder av det vi läser, kan en text få oss att tänka på olika saker. Som läsare kan man göra en text-till-själv koppling, då jag kan koppla det lästa till egna erfarenheter och upplevelser. Man kan också göra en text-till-text koppling där läsaren ser likheter och skillnader från en annan text som man läst eller hört. Text-till-världen koppling är när läsaren kopplar till något liknande som sker runt omkring i det verkliga livet eller till världen utanför.

Klicka på länken för att se videon om textkopplingar.


I våra läsgrupper tränar vi på att göra dessa kopplingar med läsläxan som utgångspunkt. I Diamantjakten har vi fått veta att Bea har två nallar, Hickeman och Maj-Björn. Den sistnämnda har Bea fått av sin pappa i present. Idag gjorde barnen text-till-själv kopplingar där de fick tänka efter om de har fått ett gosedjur någongång. Javisst hade barnen det! De fick rita och skriva samt berätta för sina kompisar i gruppen.