7 december 2018

Krutgubbe

Den här veckan var inget undantag. Våra listiga elever hade klurat ut veckans ledtråd som var ”Krutgubbe”. Vi berättade alltså om Alfred Nobel. Vi fokuserade på Nobel ur tre perspektiv
~ Personen Nobel
~ Nobelpriset
~ Nobelfesten
Det kändes som att eleverna fann alla delarna intressanta och att de har fått en god förståelse för vad det egentligen är som äger rum på måndag, 10 december.















6 december 2018

Bondestenåldern

Det intensiva arbetet med stenåldern börjar sakta avslutas. Eleverna fick i veckan jobba med arbetsblad för att visa vad de kom ihåg om bondestenåldern som varade i 2500 år. 










Synonymer

Idag på läsgrupperna har vi pratat om synonymer. Tänk vad många ord vi har som betyder samma sak. Vi kom också in på slang och slangord såsom toaletten och muggen. Såhär i juletider så fick  eleverna två och två bygga ihop synonymgranar. Hela synonymgranskogar växte snabbt fram på borden. En mycket rolig och uppskattad övning.














5 december 2018

Multiplikationsspel

Med hjälp av en 10-sidig tärning och varsin 100-ruta kan man spela 4-i-rad. En spelare slår tärningen två gånger. Siffrorna multipliceras och produkten målas på 100-rutan. Vinnare är den som först får fyra ifyllda rutor i rad. Kul sätt att träna samtliga tabeller. 





Det bubblar och fräser!

I detta uppdrag får eleverna observera, beskriva och experimentera med tre ämnen, bikarbonat, vatten och ättika. De häller bikarbonat i vatten och beskriver vad som händer. Därefter häller de bikarbonat i ättika ovh beskriver sina observationer.

Bikarbonat i vatten:











Eleverna konstaterar att det inte händer så mycket när de blandar bikarbonat i vatten, trots att det faktiskt sker en liten kemisk reaktion. Desto större blir skillnaden när de häller bikarbonat i ättika!







Det uppstår en kemisk reaktion då bikarbonat är en bas som gärna delar sig med andra ämnen! 

Ett lyckat experiment som intresserade eleverna

4 december 2018

Läsförståelse, läsa mellan raderna

Vad gör man om man ska svara på frågor till en text där inte svaren finns direkt i texten? Jo, då får man läsa mellan raderna. Det gjorde vi i veckan. Vi läste en gemensam text och svarade sedan på frågor gemensamt i klassen. Vi började med en kort text och kommer fortsätta att jobba med olika typer av texter på samma sätt. 











Grejens historia!

Denna vecka är sista veckan som eleverna arbetar med grejens historia, då de i grupper forskar om varsin teknisk grej. De forskar om tv:n, datorn, cykeln, motorcykeln, telefonen, tidningen, pennan och bilen. Nästa vecka är det redovisning!









De har letat fakta på internet, skrivit stödord i en tankekarta för att sedan skapa en gemensam text. Alla grupper har även gjort en varsin tidslinje där minst 4 bilder med årtal finns med. 









De har även gjort en begreppsbild om sin grej där grejens olika delar finns med.




3 december 2018

Parläsning

Under de skoldagar som är kvar på terminen ska vi försöka parläsa så mycket vi bara kan! Parläsning är ett roligt och trevligt sätt att öva på sitt läsflyt, sin inlevelseförmåga och sin läsförståelse. Till vår stora glädje har Magnus, vår fokusbibliotikarie ordnat en vagn till med nya böcker.













Tonje i Glimmerdalen

Idag har vi påbörjat lyssningen av årets radiokalender. I år heter den Tonje i Glimmerdalen och precis som förra året så arbetar vi med luckorna på olika sätt. Bland annat blir det hörförståelse och våra läsfixare ger barnen uppdrag att lyssna efter. Vi reder ut  ord/ begrepp eller fraser, vi skapar inre bilder till det vi hör och vi sammanfattar, förutspår och diskuterar.