16 november 2018

Ötzi

Dagens Grej var spännande! Mycket spännande! Låt gärna era barn berätta!

















15 november 2018

Bokpåsar

Internationella läsdagen forsatte med grupparbete i klasserna. I färggrupperna fick eleverna först läsa en bok och sedan skapa en boktipspåse tillsammans. Uppgifterna på påsen var att skapa en alternativ framsida, skriva en sammanfattning av boken, betygsätta den och samla adjektiv.
Här ser ni uppgiften:








Vilket samarbete och vilka härliga bokpåsar som växte fram!





















Våra fina påsar hänger i matsalen och några står i biblioteket.






Varghunden

Vi tar paus från ABC-klubben en vecka. Istället läser vi en text om varghunden och gör ett arbetsblad till. Läxan ska som vanligt tas med till skolan på torsdag.


Hela skolan läser

Idag är det nationella läsdagen. Vi uppmärksammade det på skolan under dagen på flera olika sätt.
Dagen började med Hela Skolan Läser. Mysig och skön start på dagen.












Grejens historia

Nu börjar vi med ett nytt område inom tekniken, Grejens historia. Här kommer eleverna arbeta i grupper, de kommer forska om varsin grej och ta reda på hur den har utvecklats genom åren. För att de nästa vecka ska kunna köra igång direkt fick dem se ett exempel på hur ett arbete skulle kunna se ut...

De ska med hjälp utifrån en checklista skriva en faktatext om sin grej, göra en tidslinje och en bild med begrepp kopplat till grejen. Arbetsområdet kommer avslutas med en redovisning.







Lektionen fortsätter med att vi ser en film om saxens historia..



Efter filmen kör vi grej of the day-teknik, där eleverna får kortare information om två tekniska grejer. Lektionen avslutas med att eleverna blir indelade i grupper och får varsin grej.



14 november 2018

Vi undersöker luft!

På veckans NTA kommer vi undersöka luft och luftens egenskaper. Vi börjar med att prata om vad luft består av och begreppen kväve och syre. Eleverna får sedan i grupper försöka komma på det bästa sättet att fånga luft, till sin hjälp får de varsin plastpåse. 








Nästa experiment handlar om att ett ljus behöver förbränning i form av syre för att kunna lysa. Eleverna får göra en hypotes kring vad som kommer hända när man tänder två värmeljus och sätter varsitt glas över, ett större glas och ett mindre. Vi diskuterar vilket som kommer släckas först och varför. 







Avslutningsvis undersöker eleverna lufts motstånd genom att bygga en fallskärm till Sture som behöver räddas från en klippa, som tur var lyckades vi rädda honom tacklare alla fantastiska fallskärmar.









12 november 2018

(Backup) Multiplikationstabell 4 och 8

Nu har vi startat upp med mer multiplikation. Vi har introducerat 8ans tabell och eleverna har fått med sig några strategier. När vi tittade på tabellerna km vi fram till att det var ”bara” fyra nya tal att lära sig då vi har tränat och nött 4ans tabell under en längre period. Den kommutativa lagen säger ju att vi kan vända på faktorerna och ändå få samma svar. 8x3=24 och blir även 3x8=24. 
Nya tal att lära sig är då 6x8, 7x8, 8x8 och 9x8. 
Vi lyssnade sen på Kunskapshubben... 

Tittade närmare på tabellerna... 
Sedan fick eleverna tillverka en ”bläddra” eller ”flärpa” med tabellerna  som vi också kallade det. 


Denna kommer vi att använda i undervisningen och träna mer på för att befästa tabellerna. Flera av eleverna tyckte att det var roligt så varför inte tillverka fler bläddror på denna och andra tabeller hemma? :)





Ritskola med stenålderstema

Det handlar om stenåldern på våra SO lektioner just nu, så därför ritade vi idag en jägare från denna tid på ritskolan.