31 mars 2017

Berättelser, bokmärken, blommor och byggen

Efter ett uppehåll i vårt ASL arbete så är vi till barnens stora förtjusning igång igen. Veckans bokstav var B. Vi har arbetat intensivt med den narrativa genren enligt cirkelmodellen och i veckan var det dags för barnen att skriva egna berättelser till sekvensbilder. 



På skapandestationen gjorde vi passande nog vårblommor, nu när solen och värmen har kommit. Härliga blåsippor och vitsippor pryder vår trapphall.





Motorikträning blev det när vi målade bokmärken och tvinnade band. Vi byggde även med lego och plusplus





30 mars 2017

Mer påskprat!

Idag fortsatte vi att prata om påsken och vi tittade även på en film. Vad hör till den bibliska berättelsen och vad är folktro? Efter klassdiskussionen fick barnen göra olika sorteringsövningar.




29 mars 2017

Påsken

Vi har pausat vårt trafikarbete denna vecka och istället pratat om påsken. Varför firar vi påsk egentligen och vad finns det för traditioner kring denna högtid? Idag har barnen fått ta del av den bibliska berättelsen om Jesus död och uppståndelse samt återberättat den med hjälp av bilder. Imorgon pratar vi mer om ägg, harar, ris, Blåkulla och annat smått och gott som hör ihop med påsken.


28 mars 2017

Dolda tal

Att arbeta med dolda tal är riktigt klurigt och det måste vi träna mycket på. Idag har vi gjort uppgifter med dolda tal tillsammans och sedan fick man klura själv. Vad är det för tal som gömmer sig bakom föremålen eller också kan man tänka vad föremålen är värda.



Kan vi det vi övat?

Ja det är frågan. Att göra diagnosen i matteboken är ett sätt för oss att kartlägga våra elever och vår undervisning. Självskattningen som eleverna också fyller i med grönt - gult - rött är också ett viktigt verktyg för oss. Den gången fokuserade diagnosen på stora plus, d.v.s. tal som har en summa mellan 10 och 20. Dessutom är det med tiotalsövergång, t.ex. 8 + 6 = 14, 7 + 5 = 12.




27 mars 2017

Reklamaffischer

Vi fick ett nytt uppdrag från direktör Kim Leksaksson och han ville ha hjälp med att göra reklamaffischer  till en massa leksaker. Barnen arbetade i appen PicCollage. De hämtade bilder på nätet och tränade på att göra sökinställningen rätt så att det blev en bild som fick användas och delas. Sedan skulle bilden importeras i appen, en bildtext skulle skrivas och ett rimligt pris sättas. Här är några av affischerna.





Sagomattan

De korta filmerna "Sagomattan" är ett populärt inslag i vårt arbete med berättande text. Det är Bolibompa-Marcus som tillsammans med några barn hittar på en berättelse med en tydlig röd tråd. Berättelserna följer i princip den struktur som vi använder för att bygga upp en berättelse. Filmerna finns på Youtube och rekommenderas!