14 september 2018

NTA

På No lektionerna denna vecka har vi arbetat med uppdrag nr 2 i vår NTA låda. Uppdraget innebar att eleverna fick göra en förutsägelse och sedan prova vilket sätt som var mest effektivt för att smälta is. Varje grupp fick varsin plastpåse med en isbit i, de fick sedan komma överens om på vilket sätt de skulle smälta isen på. Sen var det dags att börja smälta och vi antecknade alla levers tid.









Eleverna kom på många kreativa sätt att smälta isen, några sänkte ner isen i varmt vatten, några höll det mot elementet och använde sin kroppsvärme. 

Eleverna fick efter uppdraget beskriva några egenskaper hos is och vatten och även måla en bild över hur de i gruppen smälte isen.






Fransk giraff

Den här veckan var ledtråden till Grej of the day mer klurig än förra veckan. Gissningarna var flera och rätt svar fanns med bland gissningarna.
Varför vi hade ledtråden ”Fransk giraff” får ni fråga eleverna om!





















Valaffischer

Alla fyndiga valaffischer finns nu att beskåda i vårt trapphus! Vilket fruktparti skulle ni lagt er röst på?









Vi syr och filar!

I båda slöjdsalarna råder det intensivt arbete när vi kikar in! På textilslöjden broderar våra elever långstygn. 








På trä- och metallslöjden har eleverna skissat salt- och pepparkar och sedan börjat fila.











13 september 2018

Läsläxa

Terminens första läsläxa delades ut idag och konceptet känns säkert igen. I år får vi följa med ABC-klubben i deras äventyr i ”Nyckeln till skatten”. Läxan är torsdag till torsdag. Vissa veckor kommer även en skrivläxa. All information om läxan finns i det medföljande brevet.







Skoljoggen!

Idag har hela skolan sprungit skoljoggen och för våra 3:or gick startskottet straxt efter klockan 10.00. Innan vi sprang iväg höll 6:orna i en uppvärmning så att vi blev lite varma. Våra idrottslärare hade märkt ut en bana i förväg och ett varm var 1km. Eleverna skulle på ca 30 minuter springa eller gå så många varv dom kunde.



Det var riktigt härlig stämning längs banan och eleverna visade på riktig kämparglöd!









När vi hade sprungit klart samlades vi på skolgården och det bjöds på frukt 🍎🍐


Tillsammans klarar vi allt!




12 september 2018

Skoljoggen imorgon


Imorgon springer vi skoljoggen! Under 30 min springer vi så många varv vi hinner och orkar på slingan som går runt skolan och Pema arena. Eleverna måste vara idrottsklädda hela dagen. En namnad vattenflaska är bra att ha med. 

Vidareutveckla flygplan!

På tekniklektionen denhär veckan har eleverna fått vidareutvecklat pappersflygplan. Lektionen började med att eleverna fick bygga sin flygplansmodell av papper, några valde att skissa upp modellen innan medans andra började konstruera direkt.





De fick sedan göra en första förbättring på sin modell, vilket de skulle dokumentera och motivera för på sitt arbetsblad. Eleverna testade sedan sitt flygplan igen och gjorde sedan ytterligare en förbättring. 





Vi tog ett kort på allas slutgiltiga pappersflygplan, vilket ska sättas dit på arbetsbladet på nästa veckas tekniklektion.

Eleverna fick också med sig en uppgift, där de på deras papper ska skriva ner föremål som de har hemma i sitt rum, vad föremålet används till och av vilket material det består av. Detta ska vi arbeta vidare kring nästa vecka då vi inleder vårt första stora teknikprojekt! 



Här kommer några av alla de snygga och utvecklade flygplanen:










11 september 2018

Konstnärer

En viktig del av läsningen är användningen av våra läsfixare som hjälper oss med läsförståelsen. En av läsfixarna är Konstnären. I veckan fick eleverna lyssna på ett kapitel ur ”Den magiska kappan”, vår högläsningsbok. Huvudpersonen Livia besöker då en liten flickas grav och bestämmer sig för att ge graven omtanke och värme. Eleverna fick under läsningen skapa inre bilder, hur se det ut vid graven när Livia har gjort i ordning där? 
I tidigare kapitel har vi läst om hur Livia passerat graven på vägen till skolan och eleverna har fått fundera på vad de tror kan ha hänt med Elin. En liten flicka som levde på det tidiga 1900-talet men bara blev 11år. Då använde vi oss också av en utav läsfixarna.