5 april 2019

En italiensk pannkaka

Vad är en italiensk pannkaka? Jo, självklart en pizza. Eleverna hade redan listat ut vad dagens grej skulle handla om. 
Vi lärde oss om pizzans historia och fick se en kortare film med Mr Bean. Roligt tyckte eleverna och vad sugna vi blev på pizza! 













4 april 2019

Lyckokakan

Vi tycker mycket om vår högläsningsbok Lyckokakan som vi arbetar med på olika sätt. Efter veckans högläsning var det dags för hörförståelse i form av sant eller falskt meningar.
Kolla här!










Redovisningar

I sann Grej of the day anda har barnen börjat redovisa sina keynotepresentationer om järnåldern. Heja alla treor, vilket fint jobb ni gjort!














3 april 2019

Kilen

Den här veckan får eleverna jobba med den sista av våra mäktiga 5 - kilen. 
Vi börjar med att se på ett filmklipp om kilen, hur den ser ut och vilken funktion den har.



Vi läser sen en text om kilen gemensamt i klassen innan eleverna får färdigställa sin ”mäktiga fem bok”.



Eleverna får sen tillsammans i par skriva egna meningar om kilen
och måla en egen bild.








Öppen fritidsverksamhet i årskurs 4

31/7 upphör våra elevers fritidshemsplatser på skolan. Om man fortsättningsvis önskar ha en fritidshemsplats kan Kentys öppna fritidshemsverksamhet vara ett alternativ. Idag kom Amanda och Mattias från Kenty och informerade kort om sin verksamhet. En eftermiddag i maj kommer alla treor erbjudas att gå och hälsa på Kenty fritids i Hjulsbro (Börstorp).



2 april 2019

Hjärnan

Den här veckan lär vi oss om hjärnan, vilka delar den består av och vilka egenskaper som finns där.
Vi börjar med att vi pratar om hjärnan och eleverna får anteckna viktig fakta i en tankekarta. 
Vi fortsätter med att se en film innan eleverna får arbete med två arbetsblad i par.


På det första arbetsbladet får eleverna fylla i de egenskaper de tycker passar in på sig själva, kopplade till höger och vänster hjärnhalva. De får sen jämföra med sin parkompis.



På det andra arbetsbladet får eleverna fylla i några av de förmågor som sitter i hjärnan.
De får även tillsammans skriva faktameningar om hjärnan.









Världsreligioner

Vi har nu startat upp vårt religionsarbetsområde där vi kommer att lära oss mer om de tre världsreligionerna islam, kristendom och judendom. Allra först har vi pratat om vad religion egentligen är.... lite klurigt att reda ut faktiskt.


Vi fick goda samtal utifrån dessa livsfrågor.


Till sist fick man enskilt reflektera utifrån frågeställningen: Vad tror du på?

















1 april 2019

Brain breaks, pulshöjande aktiviteter och avslappning

Våra lektioner kan ibland vara ganska så långa så pausar av olika slag kan behövas för alla. Vi bryter lektionen och kör någon/några övningar ett par minuter. 
Stamp on the ground är den här veckans pausaktivitet. Den är fartfylld och innehåller många olika rörelser. En riktig utmaning med andra ord och det gillar vi!
Förra veckan körde vi hårt med en spansk klappramsa Soco bate vida. Ramsan kunde höras i många klassrum, korridorer och ute på rasten förra veckan.
Fingerfällan är en enkel lek. Ibland är det enkla det bästa!
Balanserade barn har många olika rörelseprogram som vi använder oss av, bl.a. Tabata.
Lika viktigt som det är att röra på sig är det att kunna slappna av, känna harmoni och lugn.