9 mars 2018

Veckans Grej - Vasaloppet!

Ledtråden var 44 000 liter blåbärssoppa och våra kluriga elever hade listat ut att vi skulle prata om Vasaloppet! Så klart!
Vi gav fakta om loppets historia och om årets nyligen genomförda lopp. 















Skridskor

Vi hade en härlig skridskodag idag tillsammans med alla elever! Tack! 
Det knöts många skridskor och var mycket skratt. Det fanns flera tappra skridskoåkare att heja på och så också flera härliga hockeymatcher. Om man ville kunde man ge sig på en utmanande slalombana och förstås smaska på god fika. Bilder kommer här: 











8 mars 2018

Min läslogg

Titta vilka fina läsloggsböcker! Vi kommer att använda våra läsloggar när vi arbetar med olika slags texter i olika ämnen och det som genomsyrar läsloggsarbetet är våra läsfixare. Vi ska bli riktigt vassa på att vara spågummor, detektiver, reportrar, cowboys och konstnärer. Längs bak i loggen dokumenterar man hur många böcker man läst genom att färglägga en bok i hyllan och skriva datum. 
Nästa vecka kör vi igång arbetet och vi kommer visa hur här på bloggen.






7 mars 2018

Klockan

Hur mycket man kan om den analoga klockan är ganska varierande och därför låter vi varje elev få öva på det just den eleven behöver. Vi har gjort olika arbetsscheman där man får välja i vilken ordning man gör de olika övningarna men allt ska göras. Alla skulle dock se en introduktionsfilm på youtube som första moment. Om man redan kan hela den analoga klockan får man jobba med att räkna ut tidsskillnader samt digital tid.

Introduktionsfilm på youtube.


Memory och domino.




Mattebok och träningshäfte.


Träning på lärplattan.













Treans tabell

Just nu arbetar vi bland annat med treans multiplikationstabell på matematiklektionerma.
Vilket är multiplikationsuttrycket till böckerna på bordet, till pennorna på bordet och grupperna med bord i klassrummet?


Vi tränar på 3- hoppen tillsammans med Kurre.


 
Vi tränar i boken och.........


.......vi spelar spel.




Globala målen- för hållbar utveckling

Vårt arbete med hållbar utveckling är löpande under hela läsåret, bl.a. genom Grej of the day- ett lärande för livet. Idag fokuserade vi på de Globala målen som världens ledare har förbundit sig till. År 2030 vill man ha uppnått fyra fantastiska saker. Att avskaffa extrem fattigdom. Att minska ojämlikheter och orättvisor i världen. Att främja fred och rättvisa. Att lösa klimatkrisen. 

Detta pratar vi om i klasserna den här veckan och belyser de olika målen som är en förutsättning för att detta ska lyckas. Barnen fick välja ett mål och illustrera detta genom en bild. 




L




6 mars 2018

Geografidetektiver

Det har letats, bläddrats, sökts och samarbetats på dagens SO pass. Att söka efter information och leta efter svar på frågor i kartboken var dagens uppgift. För att klara av uppdraget var man tvungen att använda sig av både innehållsförteckning och register. 

Nu gäller det att kämpa och hålla fokus!


Titta här är Östergötlands landskapsvapen!


Det gäller att vara skärpt när man söker efter ett ord i registret.



Aha, kolla gul färg betyder odlad mark!


Det gäller att titta noga i innehållsförteckningen.




Där ute i Stilla havet ligger ju Hawaii......på B3.


Hur var det att samarbeta och söka efter information i kartboken?
Så här såg utvärderingen ut i en av klasserna.




Längre meningar

Ett sätt att förbättra en text är att skriva längre meningar. Ofta säger man att man ska ’krydda texten med adjektiv”. Som en introduktion till arbetet med adjektiv tränade idag vi på att bygga ut meningar. Det är också läxa att göra ett arbetsblad där man ska bygga ut meningar till nästa tisdag.





5 mars 2018

Nya checklistor

Vi har nya checklistor som vi arbetar med när vi kontrollerar våra texter. Listorna är olika till färg och innehåll eftersom vi alla är på olika ställen i vår skrivutveckling. Vi har tränat på att fylla i checklistan två och två på olika exempeltexter. Det som är nytt med dessa checklistor är att kontrollen sker i tre steg. Först checkar  man själv sin text sedan kontrollerar en kompis och till sist en vuxen.